När allt är klart kommer förvaltningen att vara mer effektiv och kunna ge ett bättre stöd till de övriga förvaltningarna, enligt kommunchef Sari Eriksson. Bakgrunden till förändringen är en genomlysning av kommunledningsförvaltningen som gjordes i början av året.
– Vi såg att förvaltningarna inte helt får det stöd de behöver. Det gick tid åt sådant de inte skulle göra. Det behövs också en tydlighet i organisationen, säger Sari Eriksson och förklarar att förvaltningscheferna önskat ett delvis annorlunda, delvis utvecklat stöd i olika processer, till exempel vid rekryteringar.
Med de förändringar som sker nu är tanken att alla förvaltningar ska få mer tid till sina kärnverksamheter, något som också kommer alla katrineholmare till godo, menar Sari Eriksson.
Målet om en mer tydlig och effektiv förvaltning ska nås genom nya roller.
Rekryteringen av en ny tjänst, kommunkoordinator, har just avslutats. Karin Rytter, tidigare handläggare på förvaltningen får den nya rollen och ska samordna olika frågor i kommunen samt fungera som stöd till både Sari Eriksson och till kommunens ledningsgrupp.
Vidare pågår rekrytering av en kanslichef, något som Sari Eriksson hoppas kan bli klart i november. Kanslichefen kommer driva utvecklingen inom de ärenden som går till politiken. Till exempel kommer det handla om att utforma protokoll så att de får ett gemensamt utseende. Därmed kommer det till exempel bli lättare för medborgare att ta del av innehållet, påpekar Sari Eriksson.
En ny IT- och kommunikationschef utses också, då IT-avdelningen och informationsavdelningen slås samman. Ulrika Westerberg, tidigare IT-chef får den rollen. På kommunikationssidan går Geza Simon från informatör till pressansvarig, och Jessica Sjögren blir kommunikationsstrateg.
– Jag är jättespänd på det här, när den nya organisationen ska sjösättas i augusti, det kommer bli jättebra, säger Sari Eriksson.