Mellan järnvägsbron över Österleden och en kilometer mot Valla ska det byggas två nya spår. Det innebär att det på delar av sträckan kommer att ligga fyra spår jämsides med varandra.
– Mellan den 21 april och 19 maj har vi ett tidigt samråd där vi tar in synpunkter från berörda och allmänheten på det material som ligger på vår hemsida. Samrådet är en del i arbetet med att ta fram en järnvägsplan, säger Erik Fridén, projektledare på Trafikverket.
Anledningen till att två nya förbigångsspår ska byggas beror på att kapaciteten för främst godstågen ska öka. I dagsläget kan inte lika många godståg rulla på sträckan mellan Hallsberg och Stockholm som man hade önskat eftersom tågen är en barriär för persontågen. Då godstågen inte går lika snabbt som persontågen blir de med andra ord som en bromskloss.
– Syftet med projektet är även att få en robustare tidtabell för passagerartrafiken. Västra stambanan är ett viktigt stråk genom Sverige och har i dagsläget en hög förläggning. Det är alltså väldigt trångt på spåren. Med de nya förbigångsspåren kan godstågen köra in där och släppa förbi de snabbgående, säger Erik Fridén.
Förhoppningen är att järnvägsplanen kan fastställas i början av 2023 och att byggstart kan ske mellan 2024 och 2026. Byggtiden beräknas till ett och ett halvt år. Även i Högsjö är planen att två nya förbigångsspår ska byggas samtidigt.