Regionen, som ansvarar för Sörmlandstrafiken, lämnar årligen ett antal förslag på förändringar av busstrafiken i länet. Respektive kommun får sedan bestämma vilka av förslagen de vill betala för.
Inför tidtabellsskiftet i december har regionen lämnat förslag som skulle innebära en merkostnad för Katrineholms kommun på totalt 546 114 kronor årligen. Men kommunen vill bara gå med på förändringar för drygt 38 000 kronor.
Den dyraste posten som kommunen säger ja till, är fler turer från Duveholmshallen till resecentrum. Två nya turer ska införas på vardagseftermiddagar på den högt belastade linje 1.
– Då blir det kvartstrafik och man behöver inte fundera på när bussen går, säger kommunens infrastrukturchef Johnny Ljung.
Två andra förslag går ut på att flytta busstrafiken från små vägar till större. Den ena handlar om den smala och gropiga Fågelstavägen, där bussarna mellan Äs och Äsköping färdas. Regionen föreslår att sträckningen i stället flyttas ut till väg 214. Fågelstavägen är smal med beläggningsskador som delvis orsakas av busstrafiken, konstateras i förslaget.
Förändringen skulle innebära att två busshållplatser längs Fågelstavägen drogs in. En ny hållplats föreslås anläggas på väg 214, om Trafikverket ger tillstånd.
Förändringen skulle kosta kommunen drygt 91 000 kronor per helår. Men kommunen säger nej.
– Det blir för dyrt. Den kostnaden ryms inte i vår budget. Vi gör en treårsbudget för busstrafiken och alla nya förslag går utöver den. Förslaget innebär också att det blir sämre för de boende där, säger Johnny Ljung.
Den andra sträckningen handlar om Djulökvarnsvägen, där linje 483 mellan Katrineholm och Strångsjö föreslås flyttas ut till gamla Norrköpingsvägen. "Djulökvarnsvägen har en lokal karaktär som i grunden är svår att förena med reguljär tung busstrafik", menar regionen.
– Det här förslaget kom upp sent och ska utredas. Vi har ingen resandestatistik än, så vi får ta upp det nästa år igen, säger Johnny Ljung.
Även ett förslag att utöka trafiken mellan centrum och Lövåsen respektive Djulöbadet på lördagar sommartid kan komma att förverkligas senare.
– Det är ett intressant förslag, men vi avvaktar ett år till, säger Ljung.
Kommunen förväntas också spara drygt 20 000 kronor på att dra in morgonturer på linje 2 samt att ändra körvägen för linje 406.