Så här lyder meddelandet från den anonyma avsändaren:
– Det är ett inte helt ovanligt tillvägagångssätt. Flera av de här bedrägerierna som vi pratar om sker ofta via telefonen. Ibland börjar det med ett sms om att man antingen ska hämta ut något paket eller att man ska ringa upp. I de här sms:en ombeds man bekräfta genom en länk i meddelandet. Det ska man absolut inte göra, eller svara på meddelandet på något sätt. Är det så att man väntar på en leverans men ändå tycker att meddelandet ser misstänkt ut så tycker jag att man ska höra av sig till företaget och dubbelkolla, säger Olle Älveroth, polisens presstalesperson.
Vad ska man göra om man har drabbats?
– Har man själv, eller någon närstående, utsatts för det här vill vi gärna att man hör av sig till polisen på 114 14. Befarar man att man blivit utsatt för ett kortbedrägeri eller lämnat ut någon känslig uppgift är mitt tips att man spärrar kort eller konto och sen hör av sig till oss.
Vad ska man göra om man redan har blivit av med pengar?
– Då bör man inte radera det som kan vara skriftlig bevisning i en eventuell utredning.
Hur vanligt är det med den här typen av bedrägeriförsök?
– Det är väldigt olika och svårt att uppskatta. Det är absolut inte ovanligt.
Bedrägeriförsöket verkar vara brett och det är långt fler än bara katrineholmare som drabbats. Polisen skriver även på sin hemsida att man inte ska klicka på några okända länkar, svara på meddelanden eller ringa upp avsändare av den här typen om man inte väntar kontakt från företag.
– Detta är något du bör ha i beaktning om du är det minsta osäker på om du blivit kontaktad av en seriös avsändare, skriver polisen på sin sajt.
I bluff-sms:en, som ser ut att komma från Postnord, uppmanas bland annat mottagaren att klicka på en länk för att få ut ett paket.
– Ett av de vanligare meddelandena är att det finns ett paket som väntar och att personen måste betala en fraktavgift för att få hämta ut det, säger Henrik Ishihara vid Postnords presstjänst.
Postnord märkte av den markanta ökningen av misstänkta bedrägerier när oroliga kunder började ringa in till kundservicen.
– Om man jämför med en vanlig dag var det tre eller fyra gånger så många samtal om misstänkta bluff-sms till vår kundservice fram till i går, säger Henrik Ishihara.