Kommunens regler och rutiner för bisysslor bland de anställda är mycket väl utvecklade, anser PWC. Men bra kan bli bättre. Som en följd av den granskning som revisionsbolaget har gjort, ska kommunens chefer börja fråga de anställda om deras bisysslor under medarbetarsamtalen. PWC:s förslag till Katrineholms kommun är att en lathund med uppgifter om vad som bör diskuteras under samtalen ska tas fram.
Enligt lagen om offentlig anställning är arbetsgivaren skyldig att informera de anställda om vilka bisysslor som inte är tillåtna. På fråga från arbetsgivaren är den anställda också skyldig att uppge vilka bisysslor hon eller han har. Lagstiftningen kräver alltså att arbetsgivaren är aktiv, något som kräver att det finns rutiner för att frågor om bisysslor ställs återkommande.
Det finns redan information om bisysslor i kommunens personalhandbok. Grundprincipen är att bisysslor är tillåtna för, men arbetsgivaren kan förbjuda bisysslan. I handboken förklaras de tre kategorierna av bisysslor som inte är tillåtna; förtroendeskadliga, arbetshindrande och konkurrerande bisysslor.
Det finns också en särskild blankett, där de anställda kan anmäla eventuella bisysslor. En checklista med frågor som cheferna kan ställas i samband med anställningsintervjuer är också framtagen.