På cykelparkeringen vid spår 5 på tågstationen står ett grönt containerliknande hus. På de åtta dörrarna står siffrorna 1-8 målade i svart. Skjulet är en cykelparkering med åtta platser som man kan hyra via Trafikverket. I sommar ska det lilla huset bort och ersättas av en större, modernare och tydligare cykelparkering.
Den nya cykelparkeringen kommer att vara ett glashus med 41 parkeringsplatser. Vid hälften av platserna kommer det att finnas eluttag för att ladda elcyklar. Det kommer även att finnas förvaringsboxar för varje parkering där exempelvis cykelhjälm och regnskydd kan låsas in.
Utanför huset kommer en elektrisk cykelpump finnas, likt den som står på torget i dag, där både de med parkeringsplats och andra cyklister kan pumpa däcken. Husets tak kommer att vara klätt med solpaneler som förser laddningsstationerna och pumpen med el.
Johan Ekstrand är projektledare på samhällsbyggnadsförvaltningen och Lars Ramstedt är projektchef. De menar att det finns för få skyddade cykelparkeringar i stan i dag.
– Cyklisterna som kommer hit i dag ska kunna parkera sin cykel säkert och sedan åka vidare med tåg eller buss, säger Johan Ekstrand.
Främst är parkeringshuset tänkt för dem som pendlar och cyklar till tåg eller buss. Men även de som jobbar centralt och cyklar till jobbet ska kunna använda parkeringen.
– Det är inte meningen att det ska bli fullt direkt, då har vi satsat för lågt, och det är inte meningen att det ska stå halvtomt efter ett år, säger Johan Ekstrand.
Att hyra en parkeringsplats kommer att kosta 60 kronor i månaden, men man kan få prova gratis i tio dagar. De som redan hyr en av de åtta parkeringsplatser som Trafikverket tillhandahåller i dag är garanterade en plats i det nya parkeringshuset, menar Johan Ekstrand.
Kostnaden för bygget är beräknat till 775 000 kronor, plus 125 000 för solcellspanelerna. 75 procent av kostnaden för huset är bidragspengar från Klimatklivet.
Huset ska börja byggas i maj och beräknas stå klart lagom till Trafikantveckan i september.