På måndag börjar bygget av en cykelöverfart över Österleden, intill "blåklockerondellen". En plats som varit olycksdrabbad.
– Under 2019 skedde fyra olyckor i den korsningen, mellan cyklister/mopedister och motorfordon. Det har varit en otydlig gång- och cykelpassage på en väldigt bildominerad plats med breda körfält där många hållit hög fart ut ur cirkulationsplatsen, säger Johan Ekstrand, projektledare på samhällsbyggnadsförvaltningen.
Nu ska passagen breddas och tillgänglighetsanpassas med kupolplattor i marken för synnedsatta. För bilisterna blir det ett mjukt gupp upp till passagen. Utformningen av dessa gupp har kommunen gjort i samråd med ambulans och räddningstjänst.
– De har påtalat att det ofta är nära att det sker incidenter här, att korsningen är trafikosäker. Det här är också den primära utryckningsvägen för ambulanser som ska till Eskilstuna, säger Johan Ekstrand.
När cykelöverfarten är klar, kommer den att vara i princip likadan som den i korsningen Stockholmsvägen/Videvägen, vid Ica maxi, där bilister måste lämna företräde för både gående och cyklister.
Under byggtiden kommer ett körfält att vara avstängt i korsningen, där man svänger av från Stockholmvägen in på Österleden. Trafiken kommer att ledas om via Uppsalavägen till den 2 november.
Även i övrigt väntar stora förändringar på Lövåsen, när ett nytt handelsområde ska växa fram mellan Österleden och förbifarten. I samband med detta ska nya vägar och cirkulationsplatser anläggas, som tidningen berättat tidigare.
Först ut i detta arbete, är en gång- och cykelväg längs Uppsalavägen, som ska börja byggas i början av november. Innan det ens fanns någon bebyggelse på platsen, planerades en framtida cykelbana längs Uppsalavägen, genom att man gjorde gatan väldigt bred.
– Nu ser vi att behovet av en cykelbana har uppstått, många går och cyklar i vägkanten. I och med det nya området kommer trafiken att öka ännu mer, säger Johan Ekstrand.
Cykelbanan kommer att börja i korsningen med Österleden, där också en cykelpassage ska byggas lite senare, och fortsätta hela vägen runt det planerade handelsområdet bort till Videvägen.
Mellan cykelbanan och körbanan anläggs en grönskande remsa, som både ska skydda cyklisterna och kunna fungera som snöupplag på vintern.
Inga större trafikstörningar väntas under bygget av cykelbanan.