I den gällande översiktsplanen som antogs av kommunfullmäktige i november 2014 är kommunens mål tydliga. Stadskärnan ska förtätas och gång-, cykel- och kollektivtrafik ska prioriteras för att minska behovet av parkeringsplatser i centrala Katrineholm.
Översiktsplanen slår också fast att Katrineholm behöver en parkeringsstrategi för att parkeringsfrågan ska kunna hanteras tillsammans med den övriga stadsplaneringen, och inte som en separat fråga. Arbetet med att ta fram just en parkeringsstrategi har nyligen påbörjats på samhällsbyggnadsförvaltningen.
– Det ligger som ett tillägg till den trafikstrategi som vi håller på att ta fram. Just parkeringsfrågan kommer att behöva belysas extra mycket, det är i dag inte speciellt välbeskrivet hur vårt förhållningssätt ska vara, säger Johan Ekstrand, entreprenadingenjör och projektledare på förvaltningen.
De största parkeringsproblemen finns kring tågstationen. Johan Ekstrand beskriver parkeringssituationen för pendlare som "väldigt ansträngd", och det är här krutet ska läggas.
– Framför allt kring lönehelger är det svårt att hitta parkering. Det behövs en förändring kring hur vi styr trafiken.
Som KK tidigare har berättat pågår planprocessen för ett nytt parkeringsdäck mellan Stadshotellet och Vasabron. Just nu håller tre arkitektfirmor på att ta fram gestaltningsförslag som ska presenteras för kommunstyrelsen i april, tillsammans med en kostnadskalkyl. Ett färdigt förslag väntas gå ut på samråd i september och parkeringsdäcket beräknas stå färdigt som tidigast under 2017.
På gatorna i stadskärnan finns det dock gott om parkeringsplatser för den som vill handla eller göra andra ärenden i stan, menar Ekstrand. Förvaltningen mätte beläggningen vid tre olika tillfällen förra året och det fanns i stort sett alltid lediga platser. Parkeringshuset vid Violengallerian, där det kostar fem kronor per timme att stå, har konstant kring 60 procent lediga platser, enligt mätningarna.
I dag är det p-skiva och gratis parkering som gäller i hela Katrineholm, åtminstone på kommunens mark. Men parkeringsavgifter är inte uteslutet i framtiden. I översiktsplanen nämns avgifter som ett sätt att förändra invånarnas trafikvanor.