- Vi ville ha isfritt först. Då kunde vi slippa att köra två vändor, förklarar Erland Fröjd, som är enhetschef på kommunens avdelning för Gata och park.
Arbetet är redan i full gång. Först ut är cykelbanorna, som började sopas förra veckan. Jämfört med förra året är starten en månad senare. I år sker arbetet i två skift, vilket man hoppas ska kunna skynda på sopningen. Sammanlagt är det ett lag på 12 personer som sköter arbetet, med runt åtta personer ute åt gången. Först får personalen själva sopa eller blåsa ut grus så att de stora maskinerna kommer åt det. Sedan görs grovarbetet med en lastbil. Två traktorer och en lastmaskin sopar upp det som återstår. Jan Andersson kör en av de specialutrustade lastbilarna.
- När det blir tröttsamt är det skönt att ha radion igång. Att rensa upp vid grönområden är jobbigast. Där är det mycket gräs och jord som är i vägen, säger han.
När gruset tagits upp kontrolleras det av miljöförvaltningen för att se hur pass miljöfarligt det är. Olja från bilar, eller asfalt som slitits loss kan påverka, liksom tungmetaller som kan finnas naturligt i stenarna. Om det bedöms för miljöfarligt - vilket hittills aldrig har hänt - skickas det vidare till SAKAB, som hanterar farligt avfall. I annat fall skickas det till Dammängen. Där gör gruset nytta för motocrossbanan och skytteföreningen, eller som utfyllnad vid vägar.
- Det har funnits önskemål om att återvinna gruset. Men det är en dyr process som vi inte har haft råd med. Det finns inte tillräckligt med lagringsutrymme för det. I Örebro kommun provade de att återvinna gruset och det var inte lönsamt, säger Erland Fröjd.
Det är inte bara för cyklisternas säkerhet som grus och stenflis tas bort. Stenarna hamnar lätt i rännstensbrunnarna och ifall de blir överfulla kan gruset hamna i ledningssystemet. Det kan också leda till översvämning. I år räknar kommunen med att behöva ta upp mer småsten än förra året. Det milda vädret under dagarna har gjort att snön har töat och sedan frusit igen på natten. Då måste det än en gång läggas nytt grus. Just vädret är alltid något som påverkar arbetet. Idealiskt är om det har regnat lite på morgonen innan arbetet börjar - då slipper man dammet. Det värsta är när det regnar mycket, eftersom maskinerna bara får upp vatten istället. I sådana lägen måste arbetet flyttas fram och därför är det svårt att uppskatta när gruset kan plockas upp i ett visst område. Erland Fröjd uppskattar att varje område kan ta omkring en och en halv vecka att slutföra. Planen är i vilket fall att vara klara i mitten av maj.