Andreas, som inte vill ha med sitt efternamn i tidningen, firade nyår med några vänner i Valla. Vid 02-tiden på natten var det dags att åka hem, och Andreas ringde till Nävertorps taxi för att beställa en bil.
En minibuss dök upp och han åkte till Katrineholm tillsammans med några kompisar som hoppade av i stan. Därefter gick färden vidare till Andreas lägenhet på Öster. Resan, som enligt karttjänster på nätet ska ta mellan 15 och 20 minuter, kostade 1 400 kronor.
– Chauffören sa att vi hade diskuterat priset innan, men det hade vi inte. Det fanns ingen taxameter. Jag var full och ville inte ställa till någon scen, så jag betalade, säger Andreas.
Dagen efter ringde han Nävertorps taxi igen.
– De fick chansen att vara ärliga dagen efter, men de sa att de inte hade blåst mig. Jag ringde också ett annat taxiföretag i stan och frågade vad de hade tagit för samma resa. Han bara skrattade och sa att jag borde kommit till Linköping för 1 400 kronor.
Sultan Salimovic, vd på Nävertorps taxi, menar att allt har gått rätt till.
– Jag har pratat med chauffören som säger att han väntade 30 minuter och att de var sju eller åtta personer i bilen, då kostar det så mycket. Vi är inte ute efter att lura folk, alla bolag tar dubbla priset på nyårsafton, säger han.
Enligt Transportstyrelsens hemsida är alla taxibilar i Sverige skyldiga att ha prisinformation i och utanpå fordonet, med jämförelsepriser på en typresa på 10 kilometer och 15 minuter. Sedan den 1 januari 2015 ska föraren ge ett fast pris innan resan, om jämförelsepriset är mer än 500 kronor. Priset ska då uppges redan när resan bokas.