Nio år efter öppningen – nu har vägen spruckit

I över nio år har Östra förbifarten varit öppen för trafik. På sina håll börjar asfalten sjunga på sista versen, främst vid Forssjöbron. Trafikanter får dock stå ut med den dåliga beläggningen ett bra tag till.

Asfalten är sliten på delar av Östra förbifarten, särskilt i höjd med Forssjöbron. Maria Dryselius på Trafikverket säger att det dröjer omkring två år innan vägen får ny beläggning.

Asfalten är sliten på delar av Östra förbifarten, särskilt i höjd med Forssjöbron. Maria Dryselius på Trafikverket säger att det dröjer omkring två år innan vägen får ny beläggning.

Foto: Jimmy Persson

Katrineholm2021-11-23 06:58

Med pompa och ståt invigde kommunstyrelsens dåvarande ordförande, Göran Dahlström (S), samt Trafikverkets dåvarande regionchef, Einar Schuch, Östra förbifarten den 1 oktober 2012. Det har gått drygt nio år sedan den tunga trafiken försvann från stans tidigare genomfart. Men nu är inte förbifarten ny längre – det märks inte minst på beläggningen, där hålor och sprickor har blivit allt vanligare.

I höjd med Forssjöbron, om man kommer från Norrköping, är det riktigt illa. Där har Trafikverkets entreprenör tvingats fylla i svart lagningsmassa för att fordon inte ska riskera att gå sönder.

– Det är lappa och laga som gäller. Vi kommer att göra lite inspektioner den här veckan och nästa, säger Robin Johansson, projektledare för vägunderhåll på Trafikverket.

Trafikanter får vänta till 2023 innan hela sträckan får ny asfalt, förutsatt att planeringen inte spricker, som den gjorde med riksväg 52 genom stan. Där försenades arbetet på grund av att upphandlingen överklagades.

– Eftersom det rör sig om ganska mycket pengar är det inte bara att asfaltera. Beläggningen på en sådan här väg ska hålla mellan åtta och femton år, men det beror på hur mycket trafik det är. Det är inte supermycket trafik på förbifarten, om man jämför med Essingeleden i Stockholm. Där håller asfalten knappt i fem år, säger Maria Dryselius, projektledare för beläggningsarbeten på Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!