Det var i februari 2021 som göteborgaren köpte en transportbil i Katrineholm. Redan från start lade han märke till att hans nyinköpta fordon drack ovanligt mycket kylarvätska.
En knapp månad efter köpet upptäckte köparen ett tjockt grått skum när han öppnade oljelocket. Verkstaden han kontaktade trodde att det berodde på att kylarvätska läckte in i oljan.
Han kontaktade säljaren i Katrineholm som hämtade bilen den 6 april och tog den till en verkstad i Katrineholm. Där byttes bland annat topplockspackningen.
Göteborgaren fick tillbaka bilen, men den 16 maj var det åter grått skum i oljan och bilen bälgade i sig kylarvätska. Dagen efter var bilen helt död. Det visade sig att startmotorn var trasig och behövde bytas ut.
Den 18 maj hämtades bilen hem till Katrineholm igen, efter en överenskommelse om att säljaren skulle köpa tillbaka den för ursprungspriset.
Dagen efter ringde säljaren och hävdade att "något hade blockerats i motorn" och krävde att köparen skulle betala för reparationen. Om han inte gjorde det skulle han inte köpa tillbaka transportbilen.
Bilen blev kvar i Katrineholm och göteborgaren anmälde säljaren till ARN. Nämnden anser att anmälaren inte har haft någon nytta av bilen och rekommenderar säljaren att betala tillbaka köpeskillingen på 57 600 kronor. Dessutom anser nämnden att köparen även ska ersättas för utläggen på 2 750 kronor för bärgning och felsökning.