Missnöjd bilkund ville häva köpet – får nobben av ARN

Sommaren 2021 köpte en kvinna från Katrineholm en begagnad bil för 445 000 kronor, men blev inte nöjd med bilens framlyktor. I ett försök att häva köpet vände hon sig till Allmänna reklamationsnämnden, som avslår hennes krav.

Kvinnan ville häva bilköpet på grund av strålkastarna, men fick nobben av ARN. Bilbilden är tagen i ett annat sammanhang.

Kvinnan ville häva bilköpet på grund av strålkastarna, men fick nobben av ARN. Bilbilden är tagen i ett annat sammanhang.

Foto: Anders Wiklund/Henrik Montgomery (TT)

Katrineholm2022-02-22 10:31

Det var i slutet av juni som kvinnan köpte en SUV på en bilfirma i en Stockholmsförort. Efter några dagar upptäckte hon ett fel på strålkastarnas ljus. Det var enligt kvinnan inte stabilt, utan "darrade" mellan hel- och halvljus. 

Hon klagade hos bilfirman, som hävdade att det inte var något fel. Deras förklaring var att bilen hade så kallade bi-xenonljus som slår till lite hårdare vid tändning.

Inte heller ARN hörsammar kvinnans krav på att häva köpet och få hela köpesumman tillbaka, då kvinnan inte kunnat bevisa att det är fel på strålkastarljuset.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!