Miljonresultat för butiken på Lövåsen – är topp tre i länet

Nu är årsredovisningen för Katrineholms stormarknad AB offentlig. Med en nettoförsäljning på 375 miljoner kronor ökade bolaget sin omsättning med 6,2 procent jämfört med 2022. "Vi har haft bra kundökning det senaste året", kommenterar Ica Maxis vd Emil Remröd.

Emil Remröd är vd på Ica Maxi i Katrineholm.

Emil Remröd är vd på Ica Maxi i Katrineholm.

Foto: Alice Staaf/Emma Eriksson (arkiv)

Katrineholm2024-10-07 20:04

Sedan 2009 har Tremat & mer AB:s helägda dotterbolag Katrineholms stormarknad AB drivit Ica Maxi på Lövåsen. Det finns ingen aktör inom samma näringslivsindelning, livsmedelshandel med brett sortiment, som presterar bättre i Katrineholms kommun. 

Det finns 80 företag i samma bransch i Södermanland och Katrineholms stormarknad AB ligger på topp tre i länet och på plats 86 i landet.

Räkenskapsåret löper från februari 2023 till januari 2024 och årets resultat före skatt ökade från 4,9 miljoner till 8,7 miljoner jämfört med föregående år.

– Jag är nöjd med utvecklingen förra året. Det har varit väldigt speciella år, först med pandemin och sen en ekonomi som varit tuff för många. Våra kunder har haft ett förändrat konsumtionsmönster under lång tid, men nu är det mer normal drift, säger Ica Maxis vd Emil Remröd.

Vad beror ökningen på?

– Det handlar dels om att vi har ökat omsättningen, samtidigt som vi har sett över våra kostnader, vilket har krävts. Vi har haft en väldigt ansträngd marginal under den ekonomiska krisen och den är inte över än.

Årsredovisningen redovisar en nettoförsäljning på 375 miljoner kronor.

– Det var i stort sett enligt budget och vi har haft en stadig utveckling över alla år. Vi har haft bra kundökning det senaste året och sen tror jag även att vårt samhällsengagemang spelar in. Vi försöker hela tiden utveckla butiken för att möta kundernas behov och nyckeln är att ständigt utveckla konceptet och aldrig vara nöjd, säger Emil Remröd. 

Hur ser årets prognos ut?

– Året har varit bra hittills och det går enligt plan. 

Vad ser du för trender i konsumtionsmönstret i år?

– Man kan väl säga att det börjar återgå till något slags normalläge. Kunderna handlar mer som de gjorde innan den ekonomiska krisen tog sin början hösten 2022.

I den nyligen offentliga årsredovisningen för 2023/2024 minskade utdelningen från sju miljoner 2022/2023 till fyra miljoner i år.

Vad beror det på?

– Man måste anpassa sig till verksamheten och vi behöver kunna återinvestera i butiken. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!