Med kunden i fokus mot skräddarsydda äventyr

Nästan alla använder floskler någon gång och i företagens kommunikation kan floskelletaren hitta många godbitar.

Katrineholm2012-07-21 10:02

En del uttryck känns fräscha och nya från början, men överanvänds och förvandlas till floskler. Första gången ordet "skräddarsydd" användes om en konferens kändes det säkert nytt och spännande. Nu har "skräddarsytt" snarast kommit att betyda sin motsats, ordet har överanvänts och smetats ut.

Företagsspråk är över huvud taget tacksam jaktmark för floskelletaren. Kanske är företagare inte alltid intresserade av att formulera reklamtext eller informationsbroschyrer. I andra fall kan den språkligt uppmärksamma ana att formuleringar i reklamtexter och broschyrer bara är ett hoprafs av stelnade uttryck – "kunden i centrum", "just du", "först till kvarn".

"Vi ska se över våra rutiner" - kan slängas in i alla sammanhang där någon klantat sig. Ibland undrar man hur sensationella rutiner företaget haft tidigare.

Om chefen ständigt pratar om att "här har vi kul på jobbet" är det lätt att misstänka att arbetsplatsen i själva verket är rätt tråkig. Och om fraser som "här jobbar vi för att det är kul, inte för att bli rika" används ofta är det kanske inte på ett jobb med de högsta lönerna...

"Kunden i fokus" är ett annat tvärsäkert kort, särskilt använt av företag som sysslar med kunder, till exempel frisörer och skönhetssalonger. Vad som annars skulle vara i fokus kan man filosofera kring – lokalerna? Semestern?

Konferenser ger goda tillfällen för den som vill samla på sig företagsfloskler. Där uppmanas man att "brainstorma", "stretcha visionen" och skapa "win-winsituationer" för företaget. Man ska tänka "vinstmaximering", "jobba förutsättningslöst", "fokusera brett" och varken "uppfinna hjulet på nytt" eller fastna i frågeställningar som "hur långt är ett snöre". Då och då ska man "touch base", kanske i samband med en "bensträckare". Företaget kanske arbetar "från ax till limpa", men oavsett metod ska man "comitta sig" och "pinpointa" "utmaningar", men framförallt "leverera".

Ina Bergström är examinerad språkkonsult och har skapat Facebookgruppen Fula floskler.

Hon tror att företagen är lite bekväma.

– Det är ju människor som formulerar budskapen, och det är ofta enklare att ta något ord eller uttryck som fungerar än att börja hitta på egna uttryck. Risken finns att ett nytt uttryck missförstås. Men risken med att använda det välkända är just att det blir slitet och innehållstomt efter en tid.

Ina Bergströms egen favoritfloskel är "jag säger ingenting så har jag ingenting sagt".

– Den är enormt effektiv för den som inte vill stå för sitt ogillande i en viss fråga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om