Mauricio Munoz senaste idé: Katrineholmschampagne

Är man företagare och entreprenör gäller det att ha idéer och att förverkliga dem. Mauricio Munoz är ett bevis för detta. Nu ska han importera en champagne som han får sälja med egen etikett på Systembolaget.

Katrineholm2016-12-20 19:32

Alla vill vi väl hitta vår grej att tjäna pengar till uppehället på, men de flesta nöjer sig med att drömma. Några får en idé medan andra gör slag i saken.

Mauricio Munoz är Katrineholmaren som tillhör den senare kategorin.

Under en resa till föräldrarnas hemland Chile väcktes intresset för vin.

– Vi var på en vingård som hette Casablanca under en semester 2007. Men det dröjde ytterligare 2-3 år innan tanken på att importera vin växte fram. Det var ett besök hos en engagerad vinmakare i Valpolicella i norra delen av Italien. Vi satt en längre stund och pratade och han kom med en undran om det inte skulle vara intressant att ta in vin till Sverige, berättar Mauricio Munoz.

Men det tog några månader efter hemkomsten innan idéerna förverkligades. Då startades företaget Zonum AB och i dag finns vinerna i beställningssortimentet på Systembolaget. Från början arbetade företaget inte mot restauranger. Men nu har Mauricio Munoz tagit in en partner, Daniel Bosäter från Örebro, med känningar i restaurangvärlden.

Omsättningen är inte så hög ännu. Men ett utökat produktutbud, Italienska delikatesser som ost och skinka samt lite nya viner gör att målet är en fördubbling under nästa år, enligt ägaren.

Hur kom du på den senaste idén med en Katrineholmschampagne?

– Jag tyckte det skulle vara roligt att göra något när Katrineholm firar 100 år och firar gör man med champagne. Jag tog en kontakt med kommunen och det var okej att använda stadsnamnet men inte vapnet på etiketten. En leverantör hjälpte till med drycken och jag fick lov att sätta en egen etikett på den. Det blev en champagne blandad av 3 olika årgångar med 100 procent chardonnay.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om