I veckan lanserade e-handelsföretaget, som än så länge har sitt centrallager i Katrineholm, sitt eget varumärke By Motatos. Motatos är det namn som Matsmart använder internationellt och det är en ordlek med engelskans tomatoes.
Det egna sortimentet, med skafferivaror som bland annat pasta, bönor och olivolja, är tänkt att fungera som ett komplement till det skiftande varuutbudet på hemsidan.
– Det här blir ungefär tio produkter av 1 000 på vår sajt, så det är en väldigt liten del av sortimentet. Vår huvudaffär är ju att ta hand om överskottsproduktion, säger Hanna Thofelt Lindström, som är kommunikationschef på Matsmart.
Varifrån kommer produkterna som ni säljer under eget varumärke?
– Vi har köpt in de här varorna som produceras i Italien och de transporteras främst med båt och tåg till våra centrallager i Katrineholm och Berlin. Därifrån kommer de att gå ut direkt till kund.
Hanna Thofelt Lindström förklarar att det egna varumärket enbart kommer att säljas via Matsmarts e-handelsbutiker.
– Vi kan se exakt hur mycket vi köper in och säljer och kan därmed hålla löftet om noll svinn, säger Hanna Thofelt Lindström.
En procent av vinsten från By Motatos, eller minst 100 000 SEK per år, kommer att gå till den internationella organisationen The Hunger Project. Det är en organisation som jobbar med insatser för att avskaffa hunger och fattigdom. Tillsammans med The hunger project ska Matsmart även belysa behoven att skapa mer hållbara matsystem.