Maskinförarens attack mot vägbygget: "Galet"

Kritiken mot vägbygget på 56:an tilltar. Grävmaskinisten Peter Pettersson är starkt kritisk mot hur projektet sköts. "Alla jag har pratat med har dömt ut det här för länge sen", säger han.

Grävmaskinisten Peter Pettersson tycker att vägarbetet utmed 56:an sköts dåligt. "Att det inte finns någon styrning är uppenbart", säger han. Här står han tillsammans med kollegan Liza Lagemyr Zetterman.

Grävmaskinisten Peter Pettersson tycker att vägarbetet utmed 56:an sköts dåligt. "Att det inte finns någon styrning är uppenbart", säger han. Här står han tillsammans med kollegan Liza Lagemyr Zetterman.

Foto: Jimmy Persson

Katrineholm2024-09-25 05:54

Nyheten i korthet

  • Grävmaskinisten Peter Pettersson kritiserar starkt vägbygget på riksväg 56, norr om Katrineholm. Han menar att arbetet sköts dåligt, med asfaltskanter lämnade utan att grusa upp anslutningarna.
  • Peter Pettersson, som inte är en del av ombyggnationen, berättar att han själv fick lägga dit eget grus för att göra vägen farbar igen.
  • Trafikverkets biträdande projektledare Torbjörn Arvidsson förstår kritiken men förklarar att sena ändringar ledde till att vägen blev högre än de hade grusat för.

Förra veckan rapporterade Kuriren om intern kritik från personer med insyn i vägbygget på riksväg 56, norr om Katrineholm. Det handlade bland annat om att vissa moment inte hade gjorts färdiga inför asfaltering, vilket enligt källorna skapade "kaos". 

Efter publicering hörde grävmaskinisten Peter Pettersson av sig. Han jobbar med ledningsarbeten intill Sunds gärde, men är inte en del av ombyggnationen på 56:an. I torsdags såg han att vägbyggarna hade lämnat en flera decimeter hög asfaltskant vid infarten till flygfältet. 

– Den var två decimeter hög och den hade de lämnat utan att grusa upp anslutningen ordentligt, säger Peter Pettersson.

undefined
I torsdags morse hade Trafikverkets entreprenör lämnat en flera decimeter hög asfaltskant vid infarten till flygfältet på Sunds gärde.
undefined
Tumstocken visade 20 centimeter i torsdags morse. I fredags hade ytterligare ett cirka åtta centimeter tjockt lager asfalt lagts.

Några vägarbetare dök aldrig upp, vilket gjorde att han själv tvingades lägga dit eget grus. På fredagsmorgonen hade det lagts ytterligare ett flera centimeter tjockt asfaltslager, utan någon uppgrusning av utfarten.

– Det är inte alls enligt praxis. Alla anslutande vägar ska göras farbara omgående. Det säger sig självt att man inte kan lämna en flera decimeter hög asfaltskant och tro att man kan åka över den med vanlig bil.

Är det här verkligen så allvarligt?

– En hög asfaltskant är inte allvarligt i sig, men i det här fallet var det på en väg där även vanliga personbilar kör. De kunde varken ta sig in eller ut utan att riskera skada på sina fordon. Det är skillnad för oss som har arbetsfordon, säger Peter Pettersson. 

Kollegan Liza Lagemyr Zetterman undrar också hur saker hanteras.

– Jag var på väg att skälla på dem för den höga kanten de hade lämnat, men det fanns ju ingen att prata med, säger hon.

Enligt Peter Pettersson har det också förekommit brister när personal arbetat på vägen.

– Flera moment, som kräver trafikavstängningar eller skydd av TMA-fordon, har utförts utan något som helst skydd. Vid ett tillfälle, när man väl hade skyddsbilar, ställdes dessa på vardera sida om vägen, vilket gjorde att trafik från båda håll fick mötas i mitten. Helt galet.

Du som arbetar i samma bransch, vad tycker du om vägbygget?

– Alla jag har pratat med har dömt ut det här för länge sen. De arbetar bakåtvänt i stället för att göra färdigt en sak. Vid schaktarbeten städar man undan löpande och slänger inte stenar och rötter åt sidan, som man har gjort här, säger Peter Pettersson.

Torbjörn Arvidsson är biträdande projektledare på Trafikverket. Han har förståelse för kritiken om den höga asfaltskanten, men förklarar att sena ändringar gjorde att vägen blev lite högre än vad de hade grusat för.

– Ibland händer det saker som inte alltid är planerat. Det kan leda till att man inte hinner med allt eller att det glöms bort. Men vill man hitta fel, så är det inte svårt, säger han.

undefined
Torbjörn Arvidsson är biträdande projektledare på Trafikverket för ombyggnationen av riksväg 56 till mötesfri väg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!