Han reder ut: Vem ska vara var i trafiken?

Elsparkar och cyklar, scootrar, kickbikes och elcyklar. Trängseln på gator, cykelbanor och trottoarer är stor. Men vem får egentligen åka var?

Lars Nordquist, NTF Sörmland.

Lars Nordquist, NTF Sörmland.

Foto: Anton Swärdhagen

Katrineholm2023-06-19 04:46

– I gångfartsområden, som på Drottninggatan i Katrineholm, har jag känslan att det sker fler incidenter mellan gående och cyklister, än mellan gående och bilister. Vissa cyklar som om de deltog i Giro d'Italia, även där det är 7 km i timmen som gäller, säger Lars Nordquist från organisationen NTF Sörmland, som arbetar för trafiksäkerheten. 

Han träffar tidningen för att räta ut frågetecknen om vem som ska vara var någonstans i trafiken. När det gäller trottoarer, gångbanor, är det egentligen ganska enkelt. Där får gående och barn med sparkcyklar utan motor vara.

– Sparkcyklar utan motor räknas numera som lekredskap. De är inte fordon. Det är mest små barn som använder dem och de får vara på trottoaren, säger Lars Nordquist. 

Även eldriven rullstol, rullskidor och rullskridskor får vara på trottoaren – förutsatt att de kör i gångfart. 

Alla cyklar, samt elcyklar och olika former av elsparkcyklar, som man antingen står eller sitter på, ska hålla sig till cykelbanan. Om det inte finns cykelbana ska de vara på bilvägen. Går de snabbare än 25 kilometer i timmen är det bara bilvägen som gäller. Även segways, med och utan stång, som bland annat kommunens renhållningsarbetare i Katrineholm åker på, ska förflytta sig längre sträckor på cykelbanan, inte på trottoaren. 

– Det finns också elsparkcyklar som räknas som moped. De är inte så många, men har de ingen registreringsskylt får de vara på cykelbanan, har de registreringsskylt ska de vara på bilvägen. 

Många gör fel, ofta av okunskap. 

– Det är jättevanligt, säger Lars Nordquist. 

Samtidigt håller han med om att reglerna är ganska röriga. 

– Ta rondellen vid Ica Nära. Om jag kommer i bil och ska svänga höger och passerar cykelöverfarten, då ska jag lämna företräde åt cyklister. Men kommer det en annan bil som ska rakt fram genom rondellen, ska cykeln lämna företräde för bilen. Hur ska en 12-årig cyklist veta det? Jag tycker att antingen skulle alltid bilar eller också alltid cyklister ha företräde. 

På vanliga övergångsställen ska bilister alltid lämna företräde för gående, men måste inte göra det för cyklister. 

– Det är smartare och säkrare att hoppa av cykeln och leda den över övergångsstället. Då "förvandlas" man till gående och bilisten har mer tid på sig att stanna, än för en cykel som kommer i hög fart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!