I oktober i fjol fick Sörmlandshem AB tillstånd att bedriva HVB-hem där spaverksamheten Ängens pärla tidigare låg. HVB-hemmet har plats för fem pojkar och män i åldern 13-17 år.
I februari i år kom den första ungdomen dit. I början av april gjorde Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) en inspektion på hemmet, där de konstaterade att det fanns brister i hur verksamheten gjorde kontroller i belastningsregistret inför anställning, att rutiner för hur personalen ska förebygga och agera vid allvarliga händelser inte var kända för personalen och att verksamheten begränsade den enskildes rätt till självbestämmande och integritet.
– Vi har åtgärdat alla bristerna i dag, säger Saif Ullah, vd på Sörmlandhem AB.
Sex av sju anställda uppgav vid tillfället för Ivos besök att de inte har tidigare erfarenhet av liknande arbete.
– Vi har anställt ytterligare personal i dag, som har arbetat på behandlingshem tidigare. Vi har behandlingskonferens en gång i veckan och vi har haft utbildningsdagar.
I dag har HVB-hemmet tolv personal, enligt Ullah. Åtta ordinarie medarbetare, två halvtidsanställda och två vikarier.
– Vi har ett behandlingsteam, där har vi en behandlingansvarig som jobbat tolv år på HVB-hem.
Saif Ullah tycker dock inte att det var fel av Ivo att göra en inspektion tidigt.
– Vi har inte tolkat det negativt. Istället för att vi betalar någon som ska göra en extern kontroll har vi fått en gratis kontroll av Ivo. Vi har fått tips och råd, säger han och fortsätter:
– Och vi håller med dem. Vi fick mycket bra information, det gjorde stor nytta för vår verksamhet. Vi har gått igenom policy och rutiner med vår personal, men när Ivo frågade kom det fram att personalen var lite osäkra. Det är bra att veta. Då behöver vi fortsätta med det arbetet.
Vid Ivos besök uppgav personalen att ingen av dem hade utbildning i exempelvis vägledande samspel (ICDP), vilket är en metod som HVB-hemmet då uppgav att man tillämpar. I dag har samtliga personal gått utbildningen.
Ivo tog vid inspektionen del av anställningsavtal och registerutdrag ur polisens misstanke- och belastningsregister. För en anställd saknades registerutdrag. Övriga är daterade efter att anställningsavtalen är undertecknade. Enligt lagen måste det ske före anställning. När det gäller att kontrollera registerutdragen från polisen säger Saif Ullah att man gjort ett ordentligt omtag.
– Styrelsen gör en kontroll varje månad. Vi har också gjort ett introduktionsprogram på tre dagar för nyanställda, tillsammans med en handledare. Innan de börjar arbeta kontrollerar vi att man exempelvis har gått igenom att registerutdrag finns.
Från början införde boendet egna så kallade husregler. Bland annat ville man se mobilfria måltider för att främja gemenskapen. Där har man också backat.
– Vi har inte stöd i lagen att ha mobilfria måltider, därför har vi plockat bort det.
I samband med inspektionen intervjuades också den ungdom som bodde på HVB-hemmet. Han har berättat att han känner sig trygg och säker och att han kan berätta för alla i personalen om det är något. Han uppger att han trivs bra, att han har ett fint rum som han kan låsa och att övriga lokaler är bra.