Barnets mobilspel fick räkningen att skena

Under två månader köpte barnet fördelar i mobilspel på sin Iphone för en stor summa pengar, utan att föräldrarna varken visste om eller hade godkänt det. Fakturan kom som en chock.

Först i efterhand upptäcktes barnets köp på mobilen. Pojken på genrebilden har inget samband med artikeln.

Först i efterhand upptäcktes barnets köp på mobilen. Pojken på genrebilden har inget samband med artikeln.

Foto: Tim Aro/TT

Katrineholm2025-01-22 11:06

Det var under november och december som 12-åringen köpte fördelar i spel i sin mobil – utan löfte från sina föräldrar. I november upptäckte mamman, som bor i Katrineholm, att han hade handlat för 527 kronor. Hon betalade räkningen och spärrade genast pojkens mobilabonnemang för köp. 

Därför blev det något av en chock när nästa räkning kom och föräldern fakturerades för ytterligare 2 879 kronor för köp i mobilspel. I båda fallen hade köpen gjorts utan vårdnadshavarnas godkännande eller vetskap. 

Via Apples support försökte mamman att begära återbetalning, men fick avslag. Det fanns även möjlighet att överklaga beslutet, vilket hon gjorde, men det blev avslag även där. 

När hon fick tag på deras support via telefon fick mamman till svar att de inte kunde göra något och hänvisade henne till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). 

Spelköpen hade lagts på katrineholmarens mobilräkning och kvinnan har även kontaktat företaget hon har abonnemanget hos.

I sin anmälan till ARN begär hon nu hjälp om att häva köpen och få en återbetalning. 

Hon motiverar sitt krav med att hennes son har gjort inköpen utan föräldrars tillåtelse eller vetskap och att man måste vara över 18 år för att kunna ingå ett giltigt avtal. 

Fakta ARN

Som missnöjd konsument kan man vända sig till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN), för att få sin tvist med företag prövad.

Myndighetens beslut är rekommendationer om hur ärendet ska lösas och normal handläggningstid är cirka sex månader.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!