Det var för några veckor sedan som katrineholmaren Lotta, som egentligen heter något annat, skulle beställa nya linser på Synsam i Katrineholm. Det har hon gjort vid flera tillfällen och tidigare har det alltid fungerat utmärkt. Men inte den här gången.
– Kvinnan sa att det gick bra, men att jag inte skulle få nya linser om de var trasiga, om jag inte gjorde en ny linsundersökning. Jag har tidigare råkat ut för att linserna varit trasiga när jag fått dem. Jag tycker att det är okunnigt att säga så eftersom jag inte ska behöva ha en försäkring om jag får trasiga produkter, säger Lotta.
Kommunens konsumentvägledare, Gabriella Thörner, säger att kunden har rätt att göra en reklamation om en vara är trasig.
– Kunden har alltid rätt att göra en reklamation enligt konsumentköplagen om man kan bevisa att det är ett ursprungligt fel. Då kan man bland annat få en ny vara eller pengarna tillbaka, säger hon.
Mia Johansson är butikschef på Synsam i Katrineholm. Hon tror att det kan röra sig om ett missförstånd.
– Vi ska skilja på reklamation och serviceavtal. Om linserna är trasiga vid leverans står vi för kostnaden. Serviceavtalet innebär att man kan få nya linser om de går sönder inom exempelvis en månad. För att serviceavtalet ska gälla får det inte ha gått mer än ett år från linsundersökningen, säger Mia Johansson.