Sörmlandstrafiken har både drabbats hårt och vidtagit omdiskuterade åtgärder under coronapandemin. Under våren har bolaget tappat 80 procent av intäkterna. För att skydda personalen måste resenärerna kliva på bussen genom den bakre dörren. Utrymmet runt föraren har spärrats av och det går vare sig att betala med kontokort eller reskassekort. Resenärer är hänvisade till periodkort eller att betala med hjälp av en app.
Sörmlandstrafiken har, trots intäktstappet, kampanjat för att resenärerna ska välja andra alternativ än buss. "Res bara om du behöver" är budskapet. Trängseln är allra störst på linjer där många skolelever reser. Elever och föräldrar har därför uppmanats att tänka över transporten till skolan noga, och helst välja andra sätt än att åka buss.
Men det verkar inte ha hjälpt.
– Det totala reseunderlaget har inte minskat jämfört med normalt, säger Johan Tollén, kommunikatör på Sörmlandstrafiken.
Det betyder att lika många åker buss nu som motsvarande period förra året. För att minska trängseln cirkulerar nu fem extrabussar på olika linjer i Katrineholmsområdet.
– Definitionen av trängsel är annorlunda nu. Om det sitter en person på varje plats i bussen är det för trångt och då är det en problemtur, säger Tollén.
Extrabussarna rullar främst i rusningstrafiken, som framför allt innebär linjer och avgångar där skolelever reser till och från skolan.
– Vi gör avvägningar hela tiden var de behövs och det kan ändras väldigt snabbt. Man kan kolla i reseplaneraren var extrabussarna går, men det är ingen garanti, säger Tollén.
Sörmlandstrafiken har också kundvärdar vid resecentrum, för att hjälpa och resonera med resenärerna.
– De har inga befogenheter att stänga ute någon, men de frågar om resenärerna verkligen behöver åka, om de inte kan lämna plats åt dem som verkligen måste åka buss. Och de informerar om extraturerna. Vi vill inte ha resenärer som inte absolut behöver åka. Det viktigaste är att hindra pandemin och att folk följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Gällande möjligheten att betala med kontokort eller reskassa på bussen, är ingen förändring i sikte.
– Hela branschen letar efter en lösning, men ingen har hittat någon som löser alla problem. Det blir mer och mer angeläget för både oss och resenärerna, men det kommer ändå inte att lösa trängselproblematiken, säger Johan Tollén.