Det är tre och ett halvt år sedan Ahmed Musse, nu 17, kom till Sverige från Mogadishu i Somalia med sin mamma. I Katrineholm väntade sedan flera år pappa Abdullahi Musse Hussein, tidigare borgmästare i Mogadishu.
Först gick Ahmed Musse på dåvarande Interkulturella enheten. Steget över till högstadiet på Tallåsskolan blev tufft.
– Vi visste ju inte så mycket om varandra och det var svårt att hänga med.
Ahmed var redan trespråkig och talade somaliska, arabiska och engelska. Men svenskan fattades. Snabbt satte han upp ett eget mål för hur han skulle lösa problemet.
– Varje dag lärde jag mig 10-15 nya ord. Ju mer svenska jag kunde, desto lättare var det att få kompisar. Det viktigaste är att man kan språket. Om jag kan svenska så kan jag klara allt i skolan.
Nu pratar Ahmed Musse flytande svenska. Men hans tidigare svårigheter fick honom att börja fundera över hur han skulle kunna hjälpa andra. Så småningom fann han en gemensam nämnare för många av funderingarna: lekens positiva kraft.
På några månader skrev han en bok, på somaliska, om de lekar som somaliska barn leker, i Mogadishu och andra delar av Somalia. Barn på Skogsborgsskolan och Nyhemsskolan ställde upp som lektestare på bild.
I boken presenteras 14 lekar som i mångt och mycket påminner om dem som leks i Sverige, även om de har olika namn.
– Boken riktar sig till små barn, så att de kan bli bekväma med varandra, säger Ahmed Musse som tog hjälp av sin pappa med bokens korrekturläsning.
– Jag kan ju inte 100 procent somaliska.
Nu är målet att boken ska tryckas, och även översättas till svenska. Kring översättningen samarbetar Ahmed med sin lärare på Katrineholms Tekniska college, Marie Celing.
Ahmed Musse går naturvetenskapliga programmet på KTC och vill bli läkare. Precis som han genom sitt yrkesval vill kunna hjälpa människor både i sitt första och andra hemland, vill han fortsätta skriva för ett bättre samhälle.
– Allt handlar om integration. Det är grunden.