Medborgarkritik: Läskmaskin stör biblioteksfriden

Bibliotek förknippas med ro och tystnad, men nu har en medborgare reagerat på den högljudda slushmaskinen i kafeterian i Katrineholms bibliotek.

Kritik mot bullrig slushmaskinen – likvärdig med en bil.

Kritik mot bullrig slushmaskinen – likvärdig med en bil.

Foto: Olle Peterson

Katrineholm2024-04-10 06:30

Nyheten i korthet

  • En medborgare i Katrineholm har klagat på ljudnivån från en slushmaskin i bibliotekets kafeteria, vilket stör besökarnas upplevelse av lugn och ro.
  • Slushmaskinen, som funnits i 22 år, producerar ett ljud på 65 decibel, lika högt som trafiken vid en rondell nära polishuset.
  • Kommunens verksamhetschef på kulturförvaltningen, Anna-Karin Sjökvist, har tagit emot klagomål och säger att de överväger att minska bullret som en del av bibliotekets modernisering.

65 decibel mäter tidningen upp maskinens ljudvolym. Lika hög ljudnivå som i rondellen vid polishuset.

Slushmaskinen, som har tillverkat isblandad dryck till bibliotekets besökare i 22 år, stör bibliotekets besökare, tycker en medborgare som har mejlat in sina klagomål till kommunen.

Bland annat skriver besökaren:

"Jag upplevde det som mycket besvärande att det i kaféet finns en slushmaskin som konstant ger ifrån sig ett otroligt störande och högt ljud och detta invid kaféet där man vill koppla av. Ljudet söker sig även ut till biblioteket. Frågan om tillgänglighet uppstår då denna typ av ljud kan vara väldigt besvärande för personer med hörselproblem och tinnitus", skriver personen i ett mejl som tidningen tagit del av.

Personen fortsätter:

"Mitt förslag är att ni tar bort maskinen omgående, för alla berördas skull".

När Katrineholms-Kuriren besökte biblioteket för att kontrollera ljudet var det flera besökare som berättade att man har noterat den höga ljudnivån.

Men det råder delade meningar om ljudvolymen. När tidningen frågar personalen i kaféet instämmer man inte i "problemet".

– Nej, jag störs inte av ljudet. Men det är några enstaka som har nämnt det. Då har jag stängt av maskinen, säger en i personalen.

undefined
"Det hörs ju och en del upplever att det hörs väldigt långt in i biblioteket", säger Anna-Karin Sjökvist, verksamhetschef på kulturförvaltningen i Katrineholms kommun.

Anna-Karin Sjökvist, verksamhetschef på kulturförvaltningen i Katrineholms kommun, har också hört talas om klagomålen.

– Det finns flera besökare som upplever att det är väldigt ljudligt när de kommer in. Och det är en sådan sak som vi ser över i och med den här moderniseringen, att försöka hitta en mer harmonisk känsla när man kommer in och minimera de brusande ljuden, säger Anna-Karin Sjökvist.

Har medarbetare också pratat och sagt det?

– Ja, absolut. Det hörs ju och en del upplever att det hörs väldigt långt in i biblioteket, säger hon.

Har du tänkt på det?

– Man är ju väldigt olika just när det gäller ljud. Dels kan man ju vara väldigt olika från person till person, sen kan det vara väldigt olika från dag till dag hur man upplever ljudet. Vissa kanske är lite känsliga också. Men en del som är ljudkänsliga störs väldigt mycket av det här brusande ljudet, så det är ju någonting vi behöver åtgärda.

Är det något som ni tänkt åtgärda nu?

– Vi får ta det i dialog med entreprenören, helt enkelt. Vi har också ett politiskt uppdrag som vi behöver sikta mot, att vi ska tillhandahålla ett nyttigt utbud i lokaler där barn och unga vistas. Det kommer in i den processen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!