Kommunens alkoholansvar har granskats av länsstyrelsen

Informationen på kommunens hemsida behöver bli bättre. Det anser länsstyrelsen som gjort en tillsyn enligt alkohollagen i kommunen.

Fram till i maj i år har 25 tillsynsbesök genomförts för serveringsställen i Katrineholm.

Fram till i maj i år har 25 tillsynsbesök genomförts för serveringsställen i Katrineholm.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Katrineholm2021-09-07 06:51

Länsstyrelsens har ansvar för att följa och granska kommunernas arbete enligt alkohollagen. I maj gjorde länsstyrelsen en verksamhetstillsyn digitalt. Nu har ett beslut kommit.

Länsstyrelsen bedömer att Katrineholms kommun följer lagstiftingen i de delar som granskats, däremot har de funnit några förbättrings- och utvecklingsområden. 

Vid en genomgång av kommunens hemsida finns ingen information kring vad som gäller vid ansökan om serveringstillstånd. Länk till relevant lagstiftning saknas också.

Länsstyrelsen anser att tydlig och relevant information är viktig för såväl branschen som allmänheten. Dessutom minskar det frågeställningar som annars kan belasta handläggare och annan personal.

Vidare konstaterar länsstyrelsen att skriftliga rutiner för handläggning och tillsyn saknas. Länsstyrelsen menar att med detta verktyg skulle kommunen står rustad för och underlätta om personal exempelvis är frånvarande eller vid nyanställning.

Länsstyrelsen uppmärksammar också kommunen på att den höga arbetsbelastning som en ensam handläggare får hantera i perioder kan behöva uppmärksammas för att arbetssituationen ska vara hållbar på sikt.

Under den granskade perioden har antalet serveringsställen med stadigvarande serveringstillstånd ökat från 30 (2020) till 35 (2021). Fram till i maj i år har 25 tillsynsbesök genomförts.

Kommunen uppger att man i sin prioritering vid yttre tillsyn gör besök där det är känt att serveringsställena har flest besökare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!