Stefan Ståhlmalm som är franschisetagare på Mc Donalds trodde att det skulle bli en markant skillnad när den nya förbifarten öppnades, men konstaterar att det inte har blivit så.
- Det har ju bara gått tre veckor och jag har inte sett något mönster än, men det har gått mycket bättre än jag trodde. Jag tror att folk fortfarande medvetet väljer att åka gamla vägen.
På Shell är franchisetagare Annika Frisk desto mer bekymrad över en vikande kundtillströmning.
- Det är väl klart att vi märkt skillnad och det är klart färre kunder, vi har tappat de som pendlar och stannar för att äta och fika. Men sen har vi de som tycker att förbifarten är tråkig och tar den här vägen ändå. Den stora sanningen kommer i sommar när vi märker om turister, motorcyklar och husbilar minskar, säger hon och erkänner att hon faktiskt själv åker förbifarten om mornarna.
- Jag tar den vägen på soppavarvet när jag kollar de andra stationernas priser.
Läs Katrineholms-Kuriren tisdag 30 oktober