"Kunden ska kunna vara vem som helst"

Att tänka brett är nyckeln till ett lyckat affärskoncept enligt Birgitta Wilson Druce, ägare av årets klädbutik Glad Rags.

Katrineholm2014-04-14 21:00

– Jag har inte riktigt förstått det än. Men det sjunker nog snart in.

Orden är Birgitta Wilson Druces, ägaren till klädbutiken Glad Rags som utsågs till årets butik på Katrineholmsgalan.

Efter 30 år inom klädkedjan JC bestämde sig Birgitta Wilson Druce att det var dags att lämna och starta något nytt. I JC:s gamla lokaler kom så för 19 månader sedan Glad Rags att ta över.

– Jag kände att utvecklingen inom JC gick åt fel håll. Butikerna i småstäder försvann en efter en. Driver man verksamhet i en mindre stad märker man snabbt om kundernas intresse börja svalna. Så vi hoppade av innan oturen kom till oss.

Hon berättar att det var att komma fram till beslutet som var svårast, efter det var det bara att köra. Familjen och personalen hjälpte till med den kreativa brainstormingen kring alla detaljer.

– Vad ska butiken heta, hur ska påsarna se ut? Och såklart - vilka märken ska vi köpa in? Det är det viktigaste beslutet. Utifrån dem och deras kollektioner skapar vi illustrationer här i butiken. Vi tänker på koncept och helhet, inte "det där var en tjusig klänning, den tar vi!".

En lyckad affärsidé enligt Birgitta Wilson Druce är att tänka brett. I urvalet ska det finnas både tidlösa och mer trendiga plagg. Kläderna ska finnas i många olika storlekar och i olika prisklasser.

– Kunden som kliver in genom dörren ska kunna vara vem som helst.

Birgitta Wilson Druce ser ljust på framtiden för näringslivet i Katrineholm.

– Efter 30 år i staden har jag sett både upp- och nedgångar. Det känns som att Katrineholm börjar vakna igen efter de senaste nederlagen.

Hon är väldigt nöjd med hur kunderna har tagit till sig Glad Rags och affärerna går bättre än förr. Men hon är noga med att inte ta något för givet.

– Nu gäller det att vi sköter om den här verksamheten som vårt lilla barn. Att vi inte avstannar, utan ständigt håller oss ajour och i utveckling.

Huruvida det kommer att ske några konkreta förändringar inom den närmaste framtiden kan hon inte svara på än.

– Vi håller ständigt utkik efter nya märken att köpa in. Samtidigt får det inte bli för fullt i butiken. En rolig sak är att många kunder frågar oss var de kan handla när de är på andra orter. Vi verkar ge intrycket av att vara en del av en etablerad kedja... Man vet aldrig vad som står för dörren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om