För drygt ett år sedan påbörjades arbetet med att omvandla en del av Norrköpingsvägen till cykelbana. Projektet möttes av kritik från flera håll, där både allmänhet och politiker var upprörda. Det främsta argumentet var att det redan finns flera cykelvägar till Djulö.
Nu vill kommunen förlänga den kritiserade cykelbanan i en andra etapp, från Djulökorset till korsningen vid Djulö kvarn. Flera skäl ligger bakom förslaget, däribland planer på fler bostäder vid Trolldal och därmed större behov av att göra det säkrare för gående och cyklister.
– Dessutom är det många som passerar Norrköpingsvägen när de promenerar mellan Djulö och Duveholm. I dag finns ingen säker passage, vilket gör att vägen är en kil mellan dessa områden. En cykelbana med säker passage skulle lyfta områdenas attraktivitet. Vi vill också göra det mer tillgängligt för både invånare och besökare, säger Johan Söderberg (S), kommunstyrelsens ordförande.
Han lyfter fram ett tredje skäl till den föreslagna cykelbanan. Redan när ombyggnationen av stadens gamla genomfart, det så kallade stråket, presenterades 2015 var planen att det skulle utgöra hela sträckan mellan Djulö kvarn och Blåklockerondellen.
– Det är en bit av stråket som inte har blivit förverkligat, delen mellan Djulökorset och Djulö kvarn, säger Johan Söderberg.
Kommunen kan dock inte göra som den vill. I dag ansvarar nämligen Trafikverket för vägsträckan och Region Sörmland, genom länstransportplanen, beslutar om vilka nya regionala satsningar på infrastruktur som ska genomföras.
Samhällsbyggnadsförvaltningen har lämnat förslag till regionen på åtgärder till ny länstransportplan, som sträcker sig mellan 2026 och 2037. Där ingår bland annat utformning av ny cykelbana mellan de två korsningarna. Om förslaget blir verklighet får framtiden utvisa.
Ewa Callhammar (L) var motståndare till bygget av cykelbanans första etapp. När hon får höra om planerna på en andra etapp blir hon inte förvånad. I kommunens nya översiktsplan för 2050 framhåller hon att det ligger för stort fokus på nya cykelvägar.
– Det här förslaget är bara början på den översiktsplan som alla partier ställer sig bakom, utom jag. I planen är det cykelbanor överallt. Fullkomligt sanslöst! Djulökvarnsvägen är bygdeväg och det är inga som helst problem att gå och cykla där till Trolldal. Trafikverket kan säkert gå med på att överlåta den här vägsnutten till kommunen, men de kommer knappast att betala för någon cykelbana, säger hon.