Kritik mot att två kransorter får minskad busstrafik

Nästa år minskar antalet avgångar med buss mellan Katrineholm och Flen på vardagar och helgmorgnar. Tony Rosendahl (V) är kritisk över förändringen. "De som bor i Valla och Sköldinge är inte hjälpta av utökad tågtrafik till Flen", säger han.

Tony Rosendahl (V) är kritisk mot att avgångar mellan Katrineholm och Valla samt Sköldinge försvinner.

Tony Rosendahl (V) är kritisk mot att avgångar mellan Katrineholm och Valla samt Sköldinge försvinner.

Foto: Niklas Holm och privat

Katrineholm2022-05-30 17:02

Vissa bussresenärer får räkna med förändringar när nästa års tidtabell börjar gälla. En nyhet är att antalet avgångar på linje 483 blir färre mellan Ändebol och Djupvik. Det kommer bara att finnas avgångar så att elever kan ta sig till och från skolan i Katrineholm. Delsträckan Djupvik–Gustavsborg–Björkvik dras in helt, medan trafiken utökas mellan Strångsjö och Katrineholm. 

På linje 405 är planen att det varje skoldagsmorgon ska sättas in en förstärkningstur mellan Marmorbyn och Duveholmshallen. Samtidigt ändras i sådana fall den ordinarie turen till att gå direkt till resecentrum, utan stopp vid Duveholmshallen. 

På regionlinjen 780, mellan Katrineholm och Flen, kommer avgångarna att minska på vardagarna, samtidigt som de ökar på helgerna. Turtätheten blir var 60:e minut under dagtid, dock glesare under sena kvällar och tidiga helgmorgnar. Under rusningstrafik på vardagarna behålls den förstärkta trafiken, med en tur var 30:e minut. 

Tony Rosendahl, gruppledare för Vänsterpartiet i Katrineholm, gillar inte det minskade utbudet på vardagarna. 

– Anledningen som Region Sörmland hänvisar till, och som den politiska majoriteten i Katrineholm ställer sig bakom, är att tågtrafiken har utökats. Men de som bor i Valla och Sköldinge är inte hjälpta av utökad tågtrafik till Flen. Att man drar in turer går emot sin egen policy, när vi vill att fler ska åka kollektivt, säger han. 

undefined
Johan Söderberg (S).

Johan Söderberg (S), kommunstyrelsens ordförande, ger dock inte mycket för Rosendahls kritik. 

– Motivet från regionen är att få reser på vissa tider, som man nu väljer att ta bort. Det är inte samhällsekonomiskt försvarbart att köra tomma bussar, säger han. 

Pengarna som sparas på linje 780 ska delvis användas till att utöka trafiken på linje 765, mellan Katrineholm och Nyköping. Det blir en extra tur i varje riktning på vardagsmorgnar, samt ytterligare tre turer per riktning under lördagar, söndagar och helgdagar. 

Det blir även förändringar i stadstrafiken. På linje tre försvinner avgången från Vassmogatan till resecentrum klockan 16.20. Orsaken uppges vara lågt resande. I stället inrättas en ny avgång på linje ett, från Duveholmshallen till resecentrum, klockan 16.20 på skoldagar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!