På hemväg från bilfirman upptäckte katrineholmaren vibrationer i sin nyinköpta bil och klagade hos säljaren. Sedan vände han sig till en däckverkstad för balansering och hjulinställning av däcken. En fälg byttes ut då den var skadad och oval.
Bilköparen var inte nöjd, utan fick däcken scannade på verkstad. Enligt köparen hittades produktfel på två av dem och hävdade att verkstaden sagt att de inte borde släppas ut på vägarna. I sin ansökan till ARN skriver han att företaget hade sålt honom två trafikfarliga däck.
Eftersom det inte går att byta ut bara ett av vardera bak- eller framdäckspar krävde han en ny uppsättning med fyra däck.
Företaget godkände och bekostade balanseringen, hjulinställningen och fälgbytet, men när kunden hävdade att däcken var underkända och olagliga drog man i handbromsen.
Firman hänvisade köparen till en opartisk besiktningsfirma, som kunde kontrollera skicket på däcken. Kunden har inte kunnat styrka sitt påstående om att däcken skulle vara defekta och verkstaden som vid flera tillfällen har hanterat hjulen har inte anmärkt på däcken.
Bilköparen från Katrineholm vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, med krav på att bilfirman skulle ersätta honom med fyra nya däck.
ARN har granskat de testresultat som lämnats in, men inte heller de anser att kunden kan bevisa att det funnits något fel på däcken. Därför har nämnden valt att avslå hans ansökan.