Krångligt regelverk kring alkoholintag i kommunen

Efter artikeln om Krämbolstugan har tidningen fått frågor kring vilka regler som gäller kring alkohol i kommunens lokaler. Det visar sig vara snåriga regler.

Reglerna kring när alkohol får intas i kommunens lokaler är svårbegripliga.

Reglerna kring när alkohol får intas i kommunens lokaler är svårbegripliga.

Foto: Jessica Gow/TT

Katrineholm2020-09-25 12:24

Härom dagen kunde tidningen berätta att kommunen tagit över driften av Krämbolstugan efter Katrineholms äventyrsklubb. Anledningen är att spritfester anordnats i stugan, trots att det råder alkoholförbud i kommunens lokaler. 

Men vad gäller när det handlar om kommunens egna tjänstemän som ska inta alkohol i samband med en tillställning eller middag? Det är inte helt enkelt att reda ut. 

Det råder som sagt alkoholförbud i samtliga av kommunens lokaler. Ska alkohol ändå serveras krävs det att kommunen skickar in en ansökan om serveringstillstånd till sin egen alkoholhandläggare och får det beviljat. Men för de lokaler som kommunen nyttjar, men som tillhör KFAB eller Kiab, gäller andra regler. Där är det varje enskilt hyresavtal som reglerar om alkohol får intas eller inte. 

Så här skriver Linda Fager, alkoholhandläggare, i ett mejl till tidningen: 

"När vår kommun hyr lokaler av sina egna fastighetsbolag för myndighetsverksamhet är det den allmänna policyn för kommunen som gäller för verksamheterna, dvs att alkohol inte får förtäras". 

Hon fortsätter: 

"Om kommunen anordnar en personalfest där det ska serveras alkohol måste serveringstillstånd sökas. Begreppet servering innebär enligt alkohollagens definition försäljning av alkohol i vinstsyfte. De personalfester som har anordnats har skett i Kiab/KFAB:s lokaler, där de enskilda hyresavtalen tillåter servering av alkohol".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!