Kommunen vägrar betala för larm

Kommunen har bestridit en årsfaktura från Tunstall som levererar trygghetslarm åt kommunen.

Katrineholm2016-02-16 16:00

Vård- och omsorgsförvaltningen Lex Sarah-anmälde två ärenden kopplade till trygghetslarm inom hemtjänsten förra året. Det var på natten den 11 juni som två olika brukare larmade efter hjälp, men larmen nådde aldrig larmcentralen. Dessa två fall uppdagades först på morgonen när hemtjänstpersonal kom till brukarnas bostäder.

Nu har förvaltningen valt att bestrida en faktura på drygt 600 000 kronor från företaget Tunstall AB, som både levererar och driftar trygghetslarmen åt Katrineholms kommun.

Dels har det varit problem med batteritiderna på trygghetslarmen, dels har det varit problem med för långa svarstider från Tunstalls larmcentral i Örebro, menar kommunen.

– Det är brister som vi tycker att de behöver åtgärda innan vi kan betala full faktura, säger Susanna Kullman, områdeschef för ledning och verksamhetsstöd på vård- och omsorgsförvaltningen.

Hon menar att problemen skapar stor oro hos flera brukare. Dessutom leder situationen till mycket extraarbete på förvaltningen, som återkommande måste utföra extra tillsyn för att säkerställa att larmen fungerar.

– Vi kan inte lägga massa extra resurser på det här hela tiden, säger Susanna Kullman.

Ett brev med rubriken "bestridande av faktura" skickades till företaget den 9 september, men Tunstall har ännu inte svarat, enligt Kullman.

– Det stämmer att det finns en faktura som inte är betald, men jag vill inte föra den diskussionen i media. Vi har en handlingsplan för hur vi ska komma till rätta med det här och en god dialog med våra kunder, säger Martin Rengbo, Sverigechef på Tunstall.

Det upphandlade avtalet mellan Katrineholms kommun och Tunstall löper ut i december 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om