Kommunen rekryterar personal inför krissituation

Kommunen har börjat rekrytera personal internt ifall många som jobbar inom vård och omsorg skulle bli sjuka. "Vi är en stor organisation med mycket kompetens", säger Sari Eriksson, kommundirektör.

Sari Eriksson, kommundirektör, berättar att kommunen rekryterar personal inför en eventuell ny krissituation, som den i våras.

Sari Eriksson, kommundirektör, berättar att kommunen rekryterar personal inför en eventuell ny krissituation, som den i våras.

Foto: Gorm Kallestad/TT och Stina Järperud

Katrineholm2020-11-18 15:34

I våras valde flera medarbetare i kommunen att hjälpa till inom vård- och omsorgsförvaltningens verksamheter. Detta på grund av att ordinarie personal var sjuk. Nu jobbar kommunen med nya förberedelser ifall en liknande situation skulle uppstå igen. Det handlar om att rekrytera 30 till 40 medarbetare internt som kan tänka sig att tillfälligt byta arbetsuppgifter. 

– Det är en vikariepool som vi söker medarbetare till. I och med att vård och omsorg behöver bemanning dygnet runt, är det här ett sätt att säkra personalförsörjningen. Det fungerade väldigt bra i våras och nu tänkte vi att vi går ut lite bredare för att se hur många som är villiga att byta arbetsplats, säger Sari Eriksson. 

Hon har inga exakta siffror på hur många som nappat på erbjudandet. För några veckor sedan var det i alla fall ungefär en handfull som hade visat intresse. 

Den som söker kan vara vem som helst inom kommunen, eftersom personalen kommer att få relevant utbildning. 

– Vi är en stor organisation med mycket kompetens. Även om det inte är ett krav, så kan det finnas medarbetare som är utbildade till undersköterskor eller sjuksköterskor, och som jobbar med någonting annat, men som skulle vilja rycka in. 

Rekryteringen pågår, men än har krispersonalen inte behövts under hösten. 

– Jag hoppas att alla följer restriktionerna och råden, så att ordinarie personal inom omsorgen och alla andra slipper bli sjuka. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!