Erland Fröjd, sektionschef på gata- och parkenheten på kommunen säger att det har funnits en del frågetecken från allmänheten om vem som faktiskt har ansvaret för genomfarten.
- Men så har det varit sedan början av nittiotalet när det bestämdes att Trafikverket skulle ha huvudansvaret. Men nu ligger den alltså på kommunens bord igen. Cirkeln är sluten, säger han.
Han säger att driften av genomfarten kommer att innebära ökade kostnader för kommunen.
- Det är det vanliga underhållet med asfaltering, gatstenar och trafikljus. Sedan är det förstås vintereländet också. Det kommer att kännas ekonomiskt.
Dock lyfter Erland Fröjd fram att ansvaret också innebär möjligheter att förändra bron.
- Nu kan vi börja planera för hur genomfarten skulle kunna bli mer av en stadsgata. Det finns redan planer för framtiden. Sedan får man ta lite i taget, vartefter man har råd.
Vasabron har varit under omfattande ombyggnad och är ännu inte helt klar. Men ansvaret för färdigställandet har fortfarande Trafikverket.
- Officiellt är det nu kommunen som äger bron och har gjort det från den första juli. Men det är Trafikverket som ska slutföra arbetet, säger Leif Johansson, projektledare för ombyggnaden av Vasabron.
Det arbete som är kvar på bron innefattar bland annat montering av räcken. Förseningen beror till viss del på att det är en ny typ av räcken som ska användas.
- Det är lite smalare räcken som EU har beslutat om och därför har det tagit tid innan de kommit på plats.
Förseningen kommer också att innebära en extra kostnad.
- Vi har inte utrett hur mycket extra det blir, men lite mer är det, säger Leif Johansson.