Kommunen får kritik för brister på sin hemsida

Myndigheten för digital förvaltning har granskat kommunens webbplats och konstaterat flera brister. "Jag tror att kraven har ändrats sedan hemsidan byggdes", säger Lena Hammarbäck på Katrineholms kommun.

Lena Hammarbäck säger att problemen på kommunens hemsida ska vara åtgärdade.

Lena Hammarbäck säger att problemen på kommunens hemsida ska vara åtgärdade.

Foto: Stina Järperud och Carina Wising

Katrineholm2021-10-12 04:45

I september riktade Myndigheten för digital förvaltning, Digg, kritik mot Katrineholms kommun för tillgängligheten på deras hemsida, katrineholm.se. Bland annat ska rubrikerna på flera ställen varit felaktiga på så sätt att huvudrubriker och underrubriker haft samma storlek. Det ska också ha funnits problem med koden som styr hur hemsidan ser ut. 

– När jag började titta på rapporten från Digg såg jag att det var samma problem som återkom på flera sidor, alltså kod som låg fel. Våra webbutvecklare kunde rätta till felen ganska snabbt. Samtidigt välkomnar vi granskningen och vi jobbar hela tiden med att göra hemsidan så lättillgänglig som möjligt, säger Lena Hammarbäck, kommunikatör och webbansvarig vid Katrineholm kommun. 

Hemsidan är ganska ny. Hur kan det komma sig att det redan finns brister?

– Den är snart tre år gammal. Jag tror att kraven har ändrats sedan hemsidan byggdes. Nu ska problemen i alla fall vara åtgärdade. 

Digg har använt ett automatiserat verktyg för att mäta tillgängligheten på 275 offentliga aktörers webbplatser. Några mer omfattande undersökningar har inte genomförts i det här skedet. 

– Vi har ett uppdrag att utföra övervakning utifrån lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Finns det brister i tillgängligheten kan det handla om att man utestänger personer med funktionshinder, säger Tommy Olsson, specialist på digital inkludering på Digg. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!