Kommunen bryter med hemtjänstföretag efter skarp kritik

Ett hemtjänstföretag förlorar sitt kontrakt med Katrineholms kommun efter att stora brister uppdagats.

Personalen har upprepade gånger kontaktat kommunen eftersom de inte fått sin lön utbetald av företaget.

Personalen har upprepade gånger kontaktat kommunen eftersom de inte fått sin lön utbetald av företaget.

Foto: Martina Holmberg / TT

Katrineholm2020-07-23 20:10

Katrineholms kommun har valt att bryta kontraktet med ett hemtjänstföretag som misskött sina åtaganden. Avtalet skulle ha sträckt sig till februari 2021, men avbryts i början av augusti. Kommunen riktar skarp kritik mot företaget på sammanlagt åtta punkter. 

Företaget har vid upprepade tillfällen fakturerat fler timmar än vad som avtalats. Vid en närmare granskning visar det sig att ingen av de faktureringar som företaget gjort i år stämt överens med vad som registrerats i systemen.

Mellan februari 2019 och maj 2020 fel-registrerades majoriteten av de arbetade timmarna på företaget. Rapportering som skulle ha skett löpande ute hos brukarna har istället rapporterats in manuellt i efterhand. Tillvägagångssättet gick alltså stick i stäv med kommunens egna rutiner. 

Personer som varit anställda vid företaget uppger att de inte fått lön och att timpenningen varit lägre än vad avtalet angett.

Vid en stickprovsgranskning visade det sig också att det saknades betydande dokumentation om vårdtagarna.

Vid flera tillfällen har bristerna påtalats av kommunen, men utan effekt. Vård och omsorgsförvaltningen har erbjudit stödinsatser för att företaget skulle kunna komma till rätta med problemen, men trots det har felaktigheterna har kvarstått.

Nu har företaget även fråntagits sitt tillstånd att bedriva enskild verksamhet i form av hemtjänst. Företaget har emellertid överklagat Inspektionen för vård och omsorgs beslut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!