Under sex veckor, med start nu i april, kommer studenter på Berghs school of communication jobba med att ta fram en plan på hur Katrineholms kommun kan få fler att upptäcka, besöka och bosätta sig i Katrineholm.
– Vi skickade in en ansökan om att få vara en av uppdragsgivarna. Det är ganska åtråvärt det här och så blev vi antagna, säger Camilla Lindgren, processledare för platsvarumärket på Katrineholms kommun.
Studenterna gör det som sitt examensarbete och förutom Katrineholms kommun så har studenterna anlitats av företag som Matsmart, Postnord och Skanska.
– Den kommunikativa utmaningen som vi bett om hjälp är, vad ska vi locka folk med, vad är våran unikhet? De är unga och är inte från stan. Hur ser de på besöksnäringen i Katrineholm.
De ska komma med ett nytt perspektiv?
– Ja, precis.
– Vi gör insatser i dag som är superbra. Förra året skickade plus katrineholm en besöksguide till sommarhusägare, vilket var väldigt uppskattat. Vi jobbar nu med vårt platsvarumärke för att få fler besökare och i förlängningen få fler att vilja bo här. Det är ett mål vi haft länge. Det här är en del av det. Så egentligen är det här ett fortsatt arbete men vi vill titta på vad vi kan göra mer.
Kan kommunens kommunikationsavdelning inte göra det här själva?
– Det gör vi absolut. Men det som studenterna har är ett nytänk, de är innovativa och väldigt kreativa, säger Camilla Lindgren.
Är det gratis?
Nej, det kostar 135 000 kronor att vara med.