Klagomål om tvättstugan skickades ut – till hela stan

Vid lunchtid på fredagen fick ett par tusen av KFAB:s hyresgäster sms eller mejl om att det är dags att hålla bättre ordning i tvättstugan.
Meddelandet var ett felutskick från KFAB, som snart nog upptäckte misstaget.

Meddelandet om att reglerna i tvättstugan behöver respekteras skickades av misstag ut till tusentals hyresgäster.

Meddelandet om att reglerna i tvättstugan behöver respekteras skickades av misstag ut till tusentals hyresgäster.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Katrineholm2024-11-22 14:27

I mejlet och sms:et stod det: 

"Detta är ett utskick till alla i kv. Renen! KFAB har mottagit anmälan om att det tvättas i tvättstugan på ej bokad tvättider. Städning utförs inte. Vänligen respektera dessa regler."

En kort stund senare gick ett nytt meddelande ut:

"Felaktigt meddelande har idag gått ut till alla registrerade kunder om tvättstugan på Kv. Renen. Ber er bortse från detta. Vi ber så mycket om ursäkt."

Meddelandet skulle alltså till hyresgästerna i kvarteret Renen, som ligger i närheten av gamla kyrkogården, men landade av misstag hos betydligt fler.

– I systemet som vi använder när vi skickar ut sms och mejl till våra hyresgäster har vi en ruta som man bockar i, när man väljer vilken fastighet och vilken trappuppgång man ska skicka till. Men den var inte ibockad så därför gick meddelandet ut till alla kunde i hela registret, säger Aulis Määttä-Hallin, boendekonsulent på KFAB.

I registret, där även KIAB:s kunder ingår, finns 2 560 mottagare. 

Misstaget upptäcktes efter ett par minuter.

– Det är sånt som kan hända. När vi upptäckte det gick vi ut med en dementi till alla, på samma sätt, säger Aulis Määttä-Hallin.

Är det många som har hört av sig till er?

– Jag tror att kommunens växel upplevde ganska hög trafik under en period

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!