Under onsdagen presenterade Kantar Sifo resultatet för medieundersökningen Orvesto, som redovisar räckvidden för dagstidningar och tidskrifter i Sverige. Räckvidd avser hur många som tidningen når, antingen digitalt eller i pappersform. För Katrineholms-Kuriren blev det ett succéresultat 2022.
– Redaktionen har gjort ett jättefint arbete med att nå ut och nå fram till våra läsare. Vi ser att vi har gått starkt digitalt, men tappar heller inte många pappersprenumeranter, säger chefredaktör Ida Lithell.
Enligt lika färsk statistik från Tidningsstatistik, som mäter tidningars upplagor, backade Katrineholms-Kuriren från 8 000 exemplar till 7 900 exemplar 2022. En minskning med 1,3 procentenheter jämfört med 2021.
– Tappet vägs upp av den satsning som vi gör digitalt. Vi värnar fortsatt om våra pappersprenumeranter, men vi behöver också se till att fler tar del av vår digitala journalistik för snabba nyhetsuppdateringar.
Sedan 2018 är Katrineholms-Kuriren en av 19 titlar inom NTM-koncernen. Orvestomätningen visar att Katrineholms-Kuriren har den bästa totala räckvidden (nyheter både digitalt och i pappersform) av alla koncernens titlar.
Den totala räckvidden ökade under fjolåret med 7,7 procentenheter. Varje dag når Katrineholms-Kuriren 28 000 personer.
– Nu ska vi intensifiera vårt digitala arbete. Det kommer att bli en spännande resa och vi hoppas att ännu fler vill hänga med, säger Ida Lithell.