Katrineholms-Kuriren och NTM har senaste tiden satt tydligt fokus på att utveckla den mobila nyhetsupplevelsen och genomfört en mängd förbättringar av användarupplevelsen på nyhetssajter och appar. Nya lösningar har lanserats för en nyhetstätare startsida, personalisering av innehåll utifrån geografi har införts och ett nytt storyformat för presentationen av fördjupad journalistik är på plats. Nu har arbetet med sajter och appar valts ut som ett av fem bidrag från hela världen nominerat i kategorin bästa produktutveckling i INMA Global Media Awards.
– Det här visar att vi ligger precis där vi ska vara, i framkant internationellt. Nu hoppas vi på att även komma igång med nischade nyhetsbrev inom kort. Det ger Katrineholms-Kuriren ytterligare en kanal mellan journalistik och läsare och är något som stärker det ständiga arbetet med att förbättra läsarupplevelsen, säger Ida Lithell, chefredaktör på tidningen.
NTM:s nischade nyhetsbrev är också nominerade till ett pris, för bästa idé för att uppmuntra till läsarengagemang.
I utvärderingen av de nischade nyhetsbrev som i dag finns inom koncernen har man kunnat se att mottagarna verkligen gillar innehållet. Mejlen öppnas i stor utsträckning och mottagarna klickar sig vidare för att läsa artiklarna på sajten.
Tävlingen Global Media Awards lyfter fram olika utvecklingsinitiativ och kampanjer som utmärkt sig under året. Totalt har 193 finalister nominerats till årets INMA Global Media Awards 2024. Över 700 bidrag skickades in från mediebolag i 43 olika länder. 16 bidrag från Sverige är nominerade, och två av dessa kommer alltså från NTM. Vinnarna utses vid en konferens i London den 22-26 april.