Draknästet är en storsatsning av SVT där företagare och entreprenörer får pitcha sina produkter framför rika investerare.
Två katrineholmare har dykt upp i tv-programmet under september månad. Först ut var skönhetsentreprenören Tilda Nordh, som presenterade sitt nya läppbalsam.
– Det var spännande, lärorikt och nervöst. Samtidigt var jag trygg att presentera en produkt jag kan stå bakom. Jag har stått mycket på scen och pratat inför folk, men att prata i en studio framför massor av kameror var annorlunda, säger Tilda Nordh.
33-åringens entreprenörsanda lös när hon presenterade sin produkt framför drakarna i programmet, som var Shervin Razani, Sara Wimmercranz, Lena Apler, Jonas Tellander och gästdraken Hannah Widell.
– Jag förberedde mig så gott jag kunde och läste på alla siffror. Jag skrev manus och övade inför familjen. Det gick mycket bättre än jag vågade drömma om.
Inspelningen tog två timmar men av det visades knappt tolv minuter i avsnittet.
– Jag hade torra och spruckna läppar men hittade ingen produkt som uppfyllde mina behov. Jag ställde frågan: "Vad smörjer vi på läpparna egentligen?, frågar hon sig själv i programmet och svarar sedan på sin egen fråga.
– En daglig användare "äter" fyra stift per år. Majoriteten av konkurrenternas är tillverkade av petroleum, paraffin eller djurfett. I dag är det väldigt många som tänker hållbart och veganskt och det har inte funnits någon sådan produkt tidigare.
Tilda Nordh siktar in sig på Hannah Widell, eftersom hon är entreprenör inom skönhetsvård.
Men Widell är svårflörtad.
– Vi pratar cerat här. Man köper bara för att man har torra läppar. Visst man kan vara beroende... Sedan finns det en uppgång i riktigt bra ingredienser. Jag hamnar inte riktigt rätt. Om inte jag förstår? Vem förstår då? Jag avstår, säger Hannah Widell i programmet.
För tidningen berättar Tilda Nordh att drakarna ställde många utmanande frågor.
– Jag hade svar på allt. De frågade om man kunde höja SPF (solskydd) för att skydda läpparna mot solen. Tanken är god, men det är inte det primära i läppbalsam. I Norden är det också mörkt sex månader om året. Det tappar syftet med att bota torra läppar.
Lena Apler berömde henne för att vara en supersäljare och enormt karismatisk, men hon valde ändå att avstå. Så gjorde även Sara Wimmercranz.
– Man skulle vilja klona dig och ha dig överallt, du kan skapa känslan att det här måste jag ha. Men jag är inte helt övertygad om att det kommer gå så fort som jag skulle vilja.
Men för en av drakarna var det en ny upptäckt.
– Jag har aldrig köpt ett läppbalsam överhuvudtaget. Jag har inga problem med torra läppar. Men jag gillar dig. Jag förstår vad produkten gör, säger Shervin Razani.
Det slutade med att både Shervin och Jonas Tellander investerade tillsammans 600 000 kronor för 20 procent. Bolaget värderas till tre miljoner kronor.
– Det ska bli väldigt kul att höra perspektiven från en beroende och en icke-användare, och dessutom är båda män, sa Tilda i programmet.
Hon berättar också att flera kunder har smörjt produkten på hundars spruckna trampdynor.
– Det funkar faktiskt. Jag har spridit det vidare till några andra som har hund. Vissa har även använt det på armbågar och hälar.
Vad tar du med från programmet?
– Det var väldigt vänliga diskussioner. Väldigt bra tankar väcktes hos mig.
Den andra katrineholmaren som deltog i programmet var 40-åringen Poyan Sandnell, som numera kan titulera sig serieentreprenör. Men i hans fall valde drakarna att inte investera.