Katrineholmare krävde 320 000 för trasig pool – avslås

Reklamationen av en drygt tio år gammal pool har nu avgjorts i ARN. De går på poolföretagets linje och avslår den drabbade poolägarens krav.

En katrineholmare har reklamerat sin trasiga swimmingpool. Det är dock inte poolen på bilden.

En katrineholmare har reklamerat sin trasiga swimmingpool. Det är dock inte poolen på bilden.

Foto: Erik Simander/TT

Katrineholm2021-08-28 17:07

En villaägare i Katrineholm kräver sin poolleverantör på 320 000 kronor för att hans pool inte håller måttet. Han uppger att poolen, som köptes för 150 000 kronor 2010, skulle klara saltvatten enligt de uppgifter han fått från försäljaren. 

Nu har väsentliga delar i konstruktionen gett vika. När poolägaren monterade bort några brädor såg han att hela metallstommen och en del av skruvarna var sönderrostade. Skadorna har nött på linern, den plastduk som sitter på insidan av poolen. Linern har också blivit missfärgad, trots att köparen uppger att han köpt dyr utrustning för att kontinuerligt håll koll på Ph-halten i vattnet. Han uppger också att poolen monterats enligt byggnormen.

Anmälaren yrkar på materialfel på poolstomme, färgsläpp på liner och rostangrepp på balkar och vill ha en ny saltvattenpool som ersättning. 

Företaget Poolkungen bedömer att problemen beror på felaktig skötsel och montering, och menar att ersättningskravet i stället borde ställas till den som byggt poolen och till driftsansvarig. De menar att bilderna på linern, som är blekt under vattenytan, vittnar det om att kunden inte har vidtagit de åtgärder som krävs vid regelbundna referensmätningar. 

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, avslår kravet på ersättning. Konsumentköplagen gäller visserligen, men den lagstadgade rätten att reklamera gick ut efter tre år, och det är motstridiga uppgifter kring garantitiden på poolen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!