När Konsumentverket i januari presenterade statistik på svenskarnas vanligaste konsumentproblem kom hantverkstjänster i topp för sjätte året i rad. Statistiken bygger på en sammanställning av de klagomål som kommit in till kommunernas egna konsumentrådgivningar.
Även i Katrineholm var boendefrågor det som inbringade flest klagomål, vilket bekräftas av konsumentrådgivaren Helena Elfsten.
- Man kan ha köpt en hantverkstjänst och sedan stött på problem vid renoveringen. Det kanske inte blev på det sättet som man var överens om från början, eller arbetet kanske har dragit ut på tiden.
I snitt tar Helena Elfsten, konsumentrådgivare i Katrineholm, emot omkring 300 ärenden om klagomål per år. Främst säger hon att hennes uppdrag går ut på hjälp till självhjälp. Att visa var det finns information att hämta och bidra till ökad kunskap så att kunden ska bli mer medveten om risker inför framtiden.
Läs mer i tisdagens Katrineholms-Kuriren.