Katrineholmaren hade köpt en luftvärmepump av ett Katrineholmsföretag som även installerat den. När värmepumpen slutade kyla i juli 2019 kontaktade han företaget, då garantitiden fortfarande gällde.
En tekniker från Örebro kom till mannens bostad i slutet av september och kunde inte hitta något fel på pumpen. När fakturan på 4 250 kronor för felsökningen kom blev kunden upprörd. Han tyckte reskostnaden var hög och hade inte uppfattat att han skulle få betala om felet inte föll under garantiåtgärd.
Mannen kände heller inte till att det lokala företaget som sålt pumpen saknade egna tekniker. Enligt kunden hade han inte godkänt att det kom en tekniker från ett annat företag.
I sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden kräver han att företaget som skickat fakturan ska återta sitt krav, i annat fall ska Katrineholmsföretaget ta på sig betalningsansvaret.
Enligt företaget i Katrineholm, som sålt luftvärmepumpen, har de endast hjälpt kunden att anmäla ett eventuellt garantifel till serviceverkstaden då han inte ville göra det själv. Företaget har inga egna kyltekniker och informerade kunden muntligen om betalningsansvaret om felet inte omfattas av garantin. De motsatte sig kravet på att betala fakturan.
Även företaget som utförde felsökningen motsatte sig kravet i ARN-anmälan.
Nu har nämnden fattat sitt beslut och avslår kundens krav. Däremot anser nämnden att reskostnaden är omotiverat hög och rekommenderar företaget att inte kräva mer än 2 350 kronor för arbetet.