Katrineholmare fick hjälp av KO i hovrätten

Konsumentombudsmannen, KO, bestämde sig för att biträda en katrineholmare i en tvist med ett företag.Det visade sig vara ett bra beslut.

Katrineholm2010-05-05 12:55

Katrineholmaren fick i måndags rätt i Svea hovrätt mot företaget som inte tillräckligt informerat om ångerrätten i samband med att ett avtal ingicks.

Avtalet handlade om spärrtjänster som kan användas exempelvis när en plånbok blir stulen.

I dåvarande Katrineholms tingsrätt dömdes katrineholmaren att betala fordran som företaget ansåg sig ha på honom. Men Svea hovrätt resonerar annorlunda.

Att företag slarvar med informationen om ångerrätten är vanligt, enligt Konsumentverket som får många anmälningar om saken.

Konsumentombudsmannen bestämde sig för att biträda katrineholmaren för att få ett tydligt besked, en gång för alla, om vad som gäller.

Normalt har en kund som handlar på distans 14 dagars ångerrätt. Men om företaget inte tillräckligt har informerat om ångerrätten både före och efter det att avtalet ingås förlängs ångerrätten till ett år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om