Katrineholm tredje bäst på service inom markupplåtelse

Nöjdheten bland företagare som haft med kommunen att göra har blivit bättre. Det visar siffror från den senaste NKI-mätningen. Inom markupplåtelsefrågor hamnar Katrineholm på en delad tredjeplats i riket.

Kundnöjdheten bland Katrineholms företagare har mätts. Stefan Toll, näringslivschef, tycker att det är en bra mätning.

Kundnöjdheten bland Katrineholms företagare har mätts. Stefan Toll, näringslivschef, tycker att det är en bra mätning.

Foto: Tomas Nilsson, Stina Järperud och Fredrik Sandberg/TT

Katrineholm2021-04-27 11:11

NKI står för nöjd-kund-index. För åttonde året mättes 2020 företagarnas kundnöjdhet med Katrineholms kommun på sex områden; bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll, brandskydd och serveringstillstånd. Färre än sju svar inkom på områdena brandskydd och serveringstillstånd, varför dessa två parametrar inte inkluderas i resultatet. 

Under 2019 hamnade kommunens totala NKI-värde på 70. Nu har kommunen klättrat till 75. Det innebär att Katrineholm hamnar på plats 77 av 181 medverkande kommuner i undersökningen, som sammanställts av Sveriges kommuner och regioner (SKR) samt Stockholm business alliance (SBA).

Inom bygglovsärenden ligger NKI-värdet på 72. Värdet för miljö- och hälsoskydd hamnar på 73. När det gäller livsmedelskontroll är värdet 76. Bäst service har kommunen inom frågor som rör markupplåtelse. Där ligger NKI-värdet på 84. Bara Sölvesborg och Trollhättan får bättre betyg i den frågan, medan Kungsbacka har samma resultat som Katrineholm.

– Det är jätteroligt att kundnöjdheten har ökat. Att hålla en god service oavsett fråga är det viktigaste. Även om man nekar någon ett bygglov så kan man ha en bra service, säger Stefan Toll, näringslivschef.

Servicen har bedömts utifrån bemötande, effektivitet, tillgänglighet, information, kompetens och rättssäkerhet.

I Flen blev värdet 71, vilket placerar dem på plats 136. I Vingåker genomfördes ingen mätning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!