Efter den 1 december i år ska Katrineholm och andra städer kunna inrätta cykelgator. Gatorna signaleras med ett nytt blåvitt och kvadratiskt vägmärke, med en stiliserad cykel i mitten och en bil snett bakom.
– Cykelgator är tänkt att kunna anges på mindre lokalgator där många cyklar, för att tydligare visa att just cykling är ett prioriterat transportsätt på den gatan framför exempelvis motorfordonstrafik, säger Niclas Nilsson, utredare på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
Cykelgator ska kunna införas på mindre lokalgator utan cykelbanor, där det ofta blir trångt när cyklister och bilister ska samsas om utrymmet på vägbanan.
Cathrine Andersson är trafikingenjör i Katrineholm. Hon är öppen för att införa skyltningen om cykelgator även här.
– Det är definitivt intressant och något vi måste titta på. Vi får starka påtryckningar om att prioritera cyklister. Ger man förutsättningar för bra och tryggt cyklande, kan man också öka cyklingen, säger Cathrine Andersson.
Förare som kör in på en cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan. De ska också anpassa hastigheten till cykeltrafiken och köra i högst 30 kilometer i timmen. Bilar får bara parkeras på särskilt anordnade parkeringsplatser.
Cathrine Andersson tycker att det är för tidigt att säga exakt vilka gator som skulle kunna bli aktuella.
– Det kan vara användbart där det inte finns möjlighet att ha en cykelbana. En smal gata där man vill ge cykeln ökad framkomlighet och där man får köra bil på cyklisternas villkor. Vi har ett antal sådana mindre gator, där cyklister gör anspråk på utrymmet.
Samtidigt är hon mån om säkerhetsaspekten.
– Det måste vara en lämplig gata med god sikt, där det är säkert både för cyklister och bilister.
Cathrine Andersson säger att intresset för cykling är ganska stort i Katrineholm.
– Under trafikveckan hade vi till exempel två "cyklande samtal" och där var intresset jättestort. Många tyckte att det var en bra kommunikationsmöjlighet.
Hon menar att förutsättningarna att få fler att cykla är goda i Katrineholm.
– Vi är en förhållandevis liten stad och det tar inte mer än en kvart att cykla från ytterområdena in till centrum. Om man gör det lite knöligare att köra bil, kommer fler att inse att det går fortare att cykla.