Katrineholmaren Joar Normi går första året på Film- och musikgymnasiet i Norrköping. Under måndagseftermiddagen försökte han och några vänner ta sig hem till Katrineholm efter skolans slut. Men strax innan hade en kontaktledning rivits ner över tågspåret, vilket stoppade all tågtrafik genom Norrköping. Deras hopp fick stå till att resan med Mälartåg kunde ersättas med buss.
– Jag skulle ta tåget som gick 15:38. Jag stod med några vänner som också bor i Katrineholm och väntade på en buss. Jag kollade på deras app och på skärmarna på stationen för att se vad som gällde, men tiderna ändrades hela tiden. När en chaufför ropade att han skulle till Katrineholm flödade det in folk i bussen, så vi fick inte plats, berättar han.
Enligt Joar kom det två fordon till Norrköpings station för att plocka upp folk: en vanlig buss och en minibuss. Om fler bussar var beställda framgick inte.
– Jag tycker att det är ganska oproffsigt av Mälartåg. Det var många fler som behövde åka buss hem. Det är uselt.
Hade inte en snäll chaufför från Katrineholms buss förbarmat sig över den frysande klunga som stod och väntade i Norrköping vet inte Joar Normi hur han hade kommit hem.
– Katrineholms buss körde bussen på egen bekostnad, det var vad chauffören sa i alla fall. Så jag och några av mina vänner fick åka med. Det kan ha varit vid femtiden kanske, jag var i alla fall hemma vid 18. Jag blev väldigt tacksam, och det var det många som blev.
Martin Kylestorp från Katrineholms buss, är en av chaufförerna som valde att köra tillbaka bortglömda katrineholmare.
– Ja, vad gör man? Vi skulle ju ändå hem. Våra bussar hade ingen beställning tillbaka från Katrineholm, men vi körde nog en fem-sex bussar till Norrköping och Linköping. Jag pratade med mina chaufförer och det hade sett illa ut om vi hade kört tomma bussar hem när det står Katrineholm på bussen. Så i det här fallet kunde vi hjälpa till.
Sammanlagt körde katrineholmsföretaget tre bussar på eget bevåg tillbaka till Katrineholm. Efter det har Martin Kylestorp och hans kollegor blivit rikligt hyllade, både på plats av sina resenärer, och på sociala medier.
– Det är alltid kul när man inte får skäll, så det är jätteroligt att höra. Det är väl oftare man får höra när man har gjort nåt galet, säger han.
Åsa Elm, kommunikationschef för Transdevs uppdrag Mälartåg, säger till Kuriren att tågstrulet berodde på att ett tåg hade rivit ner en kontaktledning mellan Norrköping och Kolmården.
– Det hände kvart i två och påverkade också resorna till och från Katrineholm. Sen var trafiken igång igen på ett spår genom Norrköping vid 18:15. Det hade byggts upp rätt långa köer, så det tog lite tid innan det lossnade, säger hon.
Att bussar saknades för sträckan Norrköping – Katrineholm bekräftas av Åsa Elm.
– Det gick inte att få fram fler, vi har dessvärre inte en kader bussar. Så man får ta de som finns. När det händer sånt som påverkar många operatörer beställer alla samtidigt, säger hon.
Men Martin Kylestorp från Katrineholms buss, som körde till Norrköping flera gånger under kvällen, är inte nöjd med det svaret.
– Det stämmer inte, kan jag säga. Vi hade inga beställningar, men bussar fanns det.