En katrineholmare beställde våren 2022 installation av solceller av ett företag. I juni året efter upptäckte katrineholmaren skador på sitt tak, som denne ansåg hade uppstått vid installationen av solcellerna. Företaget skickade montörer för att undersöka taket, men dessa vågade inte göra något på grund av att det fanns flera getingbon under takpannorna, enligt katrineholmaren. Företaget noterade dock att takläkten var rutten.
Katrineholmaren, som anmält företaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, uppger i anmälan att denne inte blivit informerad om att läkten var rutten eller att takpannor glidit ner i hängrännan i samband med installationen. Personen ville att företaget skulle ersätta dennes hantverkskostnader på nästan 14 000 kronor.
Företaget i sin tur hänvisar till det avtal som upprättats där man friskriver sig från fel i kundens takkonstruktion. Däremot kunde företaget tänka sig att betala halva kostnaden för en takbesiktning, om den skulle komma fram till anmärkningar som uppkommit på grund av installationen av solcellerna. Man gick också med på att betala halva kostnaden för hantverkaren, trots att kunden beställt detta arbete utan att ha förankrat det hos installationsföretaget.
ARN har nu avgjort ärendet. Nämnden anser att det inte är bevisat att skadorna har orsakats av brister i solcellsanläggningen, brister i installationen eller att installatören varit ansvarig för skadorna på taket och avslår katrineholmarens krav på ekonomisk ersättning. "Det står NN dock fritt att anta företagets erbjudande om det kvarstår", skriver nämnden i beslutet.